Gewichtsverlies

10 manieren om je metabolisme een boost te geven

Metabolisme speelt een essentiële rol bij het op peil houden je gewicht. Veel minder eten zal er niet voor zorgen dat mensen afvallen. Bij een minimale inname van voedsel vertraagt het metabolisme te sterk. Diëtisten adviseren om naar je lichaam te luisteren als het op honger aankomt, en vooral gevarieerd en gezond te eten. Zo houd je je metabolisme altijd actief en verlies je meer gewicht dan wanneer je veel minder gaat eten. Hieronder volgen 10 tips om je metabolisme een goede boost te geven op een gezonde manier.

10 manieren om je metabolisme een boost te geven 1

Tip 1: koffie en thee
Een kopje koffie of groene thee in de ochtend (en later op de dag) zorgt ervoor dat je lichaam calorieën gaat verbranden. Dit proces blijft zeker 2 uur actief.

Tip 2: schildklieren
Als je meer moeite hebt met het onder controle houden van je gewicht dan vroeger, kan dit liggen aan een belangrijke metabolische klier: de schildklier. Een bezoekje aan de huisarts kan dan nooit kwaad.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Tip 3: slapen
    Minder dan 7 uur slapen verstoort hormonen die metabolisme regelen. Koolhydraten worden bij slaap tekort slechter verwerkt wat zorgt voor verhoogde kans op diabetes en obesitas.

    Tip 4: ontbijten
    Ontbijten kan je metabolisme met 10% verhogen gedurende de dag. Een ontbijt met veel proteïne en onverzadigde vetten werkt het beste. Meer onverzadigde vetten tijdens het ontbijt zorgt ervoor dat je de rest van de dag meer koolhydraten verbrandt.

    10 manieren om je metabolisme een boost te geven 2

    Tip 5: water
    Koud water drinken zorgt ervoor dat het lichaam energie, en dus een hoger metabolisme, moet gebruiken om op te warmen.

    Tip 6: 3 à 4 gebalanceerde maaltijden
    Bij totaal aantal maaltijden op een dag is het enige wat telt: calorieën. Zolang het aantal calorieën gelijk zijn, maakt het voor het metabolisme niets uit of je 6 kleinere maaltijden per dag eet, of 3 grotere maaltijden. Echter, een té grote maaltijden is niet goed als je wilt afvallen. Kies daarentegen voor een groter ontbijt om je lichaam goed op te starten, en zorg voor een regelmatig eetschema.

    Tip 7: meer spieren
    Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt gedurende de dag. Probeer de grootste spieren (dijbenen en kont) wat vaker te trainen door bijvoorbeeld meer trap te lopen.

    Tip 8: proteïne
    Meer proteïne eten zorgt voor een hoger metabolisme in rusttoestand. Probeer witvis, eieren of kip in te passen in zoveel mogelijk maaltijden.

    Tip 9: pepers
    Capsaïcine in chilipepers zorgt voor meer activiteit in het zenuwstelsel en dus een verhoogd metabolisme. Ook zorgen chili’s in maaltijden voor snellere verzadiging.

    Tip 10: lekker eten
    Eet regelmatig en gezond, en sport regelmatig. Dat is het gezondste.

    Pin It on Pinterest

    Share This