Producten

3 voordelen van minder kunstmatige zoetstoffen

Het is algemeen bekend dat het voor ons gezonder is om minder suiker te eten. Voor velen is de oplossing gemakkelijk: frisdranken en gerechten die veel suiker bevatten worden ingeruild door frisdranken en gerechten waarin kunstmatige zoetstoffen verwerkt zitten. Kunstmatige zoetstoffen geven een zoete toets aan voedsel en drank zonder de extra calorieën, maar toch zijn ze niet zo gezond als je zou denken:

voordelen minder kunstmatige zoetstoffen

  1. Kunstmatige zoetstoffen verminderen je eetlust niet.
    Er is alsmaar meer bewijs dat mensen die kunstmatige zoetstoffen consumeren uiteindelijk meer calorieën consumeren dan mensen die geen kunstmatige zoetstoffen consumeren. Natuurlijke suikers zorgen ervoor dat er dopamine vrijkomt, een hormoon dat de eetlust beïnvloedt. Kunstmatige zoetstoffen doen dat niet, waardoor we minder snel het gevoel krijgen dat we genoeg gegeten hebben. Frisdranken met verwerkte kunstmatige zoetstoffen kunnen onze dorst lessen en ons verlangen naar zoetigheden verminderen, maar ze verminderen onze eetlust niet. Ze laten het lichaam zelfs denken dat er meer calorieën op weg zijn terwijl dat niet het geval is, waardoor mensen meer honger krijgen en dus meer voedsel zullen verorberen.
  2. Je verlangt alsmaar naar meer zoetigheid.
    Door vaak kunstmatige zoetstoffen te consumeren, krijgen mensen minder tolerantie voor complexere smaken. Kunstmatige zoetstoffen zijn zo’n 200 tot 600 keer zoeter dan suiker. Hoe meer je ervan eet, hoe meer je lichaam verlangt naar die hyperzoetigheid omdat je zoete smaken als minder zoet registreert. Op lange termijn vinden we gezond voedsel, zoals volkorenproducten, fruit en groenten, niet meer lekker.

  3. Kunstmatige zoetstoffen veranderen de bacteriën in je darmen op een ongunstige manier.
    Kunstmatige zoetstoffen kunnen een bijdrage leveren aan obesitas en diabetes omdat ze het microbioom in de darmen verstoren, een verzameling van bacteriën die helpen voedsel te verteren en voedingsstoffen te absorberen. Ze beïnvloeden de kans op obesitas, reguleren ons immuunsysteem en voorzien ons van waardevolle voedingsstoffen.

Kunstmatige zoetstoffen zijn dus handig om af en toe minder calorieën te consumeren dan als je zou doen met originele frisdranken, maar het is allesbehalve gezond om alle suikers door zoetstoffen te vervangen. Natuurlijk voedsel dat suikers bevat, bevat meestal ook veel voedingswaarde, waardoor je je eerder voldaan voelt.

Pin It on Pinterest

Share This