Lifestyle

30 tips om je elke dag van de maand fit te voelen

Met de zomer in het vooruitzicht is het tijd voor verandering. Hieronder vind je een lijst met  tips om elke dag je gezondheid op te krikken en je motivatie een boost te geven. Ga de uitdaging aan om elke dag een tip te volgen en je zult je gegarandeerd heel wat fitter voelen op het einde van de maand. Succes!

1

1. Voeg extra fruit toe aan je ontbijt. Eet je havermout bijvoorbeeld met bosbessen of schijfjes banaan.
2. Vul de hoofdmaaltijden aan met 2 gezonde tussendoortjes. Zo voorkom je hongerbuien en blijf je energielevel op peil doorheen de dag. Kies voor eiwitten en koolhydraten zoals een appel en magere kaas.
3. Om je dagelijkse behoefte calcium en vitamine D te bereiken, probeer 3 kopjes vetarme zuivel per dag te eten of drinken. Als je geen zuivel verdraagt, kan je ook kiezen voor sojamelk of –yoghurt.
4. Laat maximum 4 uur tussen je maaltijden. Eet een gezonde snack als je langere periodes zonder een echte maaltijd moet overbruggen. Zo blijft je metabolisme actief de hele dag door.
5. Probeer 5 porties groenten te bereiken vandaag. Klinkt moeilijker dan het is! 1 portie staat gelijk aan een halve kom gekookte of rauwe groentjes of 1 kom bladgroenten. Ga voor 2 kommetjes salade, 1 kom broccoli en een half kommetje worteltjes, et voilà, je hebt je doel bereikt!
6. Beweeg wat meer tijdens je dag. Doe een extra blokje tijdens je middagpauze of maak een wandeling met de kinderen of de hond.
7. Verlaat nooit je huis met een hongerige maag. Als je geen tijd hebt voor ontbijt, neem dan tenminste een graanreep, yoghurt of een stuk fruit mee.
8. Kies eens andere volkoren soorten. Deze volle granen zijn niet enkel te vinden in brood en bruine rijst. Denk ook eens aan volkoren couscous, pasta, of quinoa.
9. Zin een pizza? Bestel ( of maak) dan pizza met een dunne korst, veel groentjes en weinig kaas. Eet 2 stukjes en combineer met salade.
10. Als je geen tijd hebt voor een volledige workout, probeer dan 3 maal 10 minuten in te plannen. Beter dan niets.
11. Geloof in jezelf. Wees positief en je zal gemotiveerder zijn om je doel sneller te bereiken.

12. Beperk toegevoegde suikers in je dieet en vermijd suikerhoudende (fris)dranken en gesuikerde yoghurt.
13. Geniet van je eten. Probeer zo min mogelijk te eten achter je computer of voor de tv. Beperk de afleidingen en je zal je vlugger verzadigd voelen.
14. Zorg dat je jezelf op tijd en stond beloont. Let wel op dat je jezelf niet (altijd) beloont met eten. Dat maakt het extra moeilijk. Waarom jezelf niet trakteren op een goed boek of een massage?
15. Bespaar geld en maak je eigen gezonde waffels of pannenkoeken op zondag. Kies voor de volkoren variaties en vries restjes in om later als snack of ontbijt te verorberen.
16. Breng kleur in je maaltijden en probeer elke week een nieuw kleur groente of fruit. Zo vergroot je je smaakpalet en je gezondheid krijgt een boost. Mik op de regenboog in je bord!
17. Sla een hoop gezonde snacks in voor op werk. Probeer havermout, graanrepen, wortels, groentesoep of noten altijd bij de hand te hebben om de honger te bestrijden.
18. Probeer eens een volkoren wrap in de plaats van belegde broodjes of ongezonde sandwiches. Besmeer met hummus en werk af met groentjes zoals spinazie en komkommer.
19. Vul de helft van je bord met groentjes. Groenten bevatten weinig calorieën maar zijn zeer vezelrijk en zitten boordevol water. Allemaal gezond en met een verzadigend effect.
20. Bekijk het label van je product eens goed. Als een voedingsstof meer dan 20% inneemt van je dagelijkse behoeftes, is het ongezond. Limiteer producten met veel vet, suiker, zout en cholesterol.
21. Vergelijk je porties met voorwerpen. Een computermuis of een spel kaarten is de perfecte grootte van 1 portie vlees of zo’n 85 gram. Je duim is een portie van 30 gram kaas, een tennisbal staat voor 1 portie groenten of fruit en een kom ontbijtgranen mag niet groter zijn dan een gebalde vuist.
22. Door je leven simpeler te maken, zowel fysiek als emotioneel, heb je meer rust en meer tijd om te focussen op je doelen en je gezondheid.
23. Let op voor misleidende producten. Vetarm betekent niet altijd laag aan calorieën. Suikervrij betekent ook niet meteen koolhydraatvrij.
24. Wees productief als je tv kijkt, zoals te stretchen, fietsen op de hometrainer of gewichtjes heffen tijdens de film.
25. Leer goed ademen. Word bewust van je ademhaling en neem 3 diepe ademteugen als je stress ervaart.
26. Probeer nieuwe soorten eten. Ga eens naar de bio winkel of probeer tofu in een vegetarisch restaurant.
27. Beperk fastfood of opwarmmaaltijden tot maximum 3 maal per week. Ga op zoek naar snelle en gezonde alternatieven.
28. Plan ‘beloningen’ in je eetschema. Een kleine stukje chocolade eten zonder schuldgevoel geeft je weer de kracht om door te zetten. Kies voor traktaat onder de 200 calorieën.
29. Probeer de veggie-lifestyle voor 3 of meer dagen per week. Eet geen vlees maar neem je proteïnen op door bonen of sojaproducten te eten.
30. Bespreek met vrienden je favoriete gezond, vetarme recepten en probeer ze samen uit.

Pin It on Pinterest

Share This