Lifestyle

4 manieren om te stoppen met emotie-eten

Ontzettend veel mensen kampen met problemen, stress, ziektes… Resultaat: ze zoeken hun troost en toevlucht in eten. Heb je bijvoorbeeld een lastige dag op het werk gehad, dan kan het goed zijn dat je onmiddellijk bij je thuiskomst naar snacks grijpt. Ben jij zo’n emotie-eter? Lees dan hier enkele tips om eten vanuit emoties te voorkomen.

4 manieren om te stoppen met emotie-eten

Eet bewust
Als je eet uit emotie, doe je dat vaak onbewust en neem je er niet de tijd voor. Het is beter om gedurende de dag enkele bewuste eet-momenten te creëren waarin je echt stilstaat bij wat je eet. Je geniet dan niet alleen meer van je eten, maar je wordt je ook bewuster van wat je precies eet.

Houd een eetdagboek bij
Het is belangrijk om inzicht te krijgen in wat je wanneer en waarom eet. Daarom kan het handig zijn een eetdagboek bij te houden. Na een tijdje zal je je bewust worden van een patroon en er dus achter komen wanneer en waarom je uit emotie eet.

Vermijd eenzaamheid
Als je je eenzaam voelt, zal je snel grijpen naar eten. Het biedt je een soort van troost. Probeer eenzaamheid te vermijden en zoek vrienden op. Maak samen een wandeling, ga sporten of schrijf je bijvoorbeeld in voor vrijwilligerswerk.

Voldoende slaap
Probeer een vast slaappatroon aan te houden waarbij je minimum zeven uur per nacht slaapt. Gun jezelf ook wat rustmomentjes in de loop van de dag. Oververmoeidheid kan namelijk een prikkel zijn om te gaan eten.

Pin It on Pinterest

Share This