Lifestyle

6 dingen waar je beter bij stilstaat voor je op dieet gaat

Veel mensen gaan gewoon op dieet zonder erbij stil te staan welke gevolgen dat kan hebben op jezelf en je omgeving, welke aanpassingen je moet doorvoeren en wat je ervoor over moet hebben om succesvol gewicht te verliezen. Hier volgen zes vragen waar je beter een antwoord op klaar hebt voordat je begint te diëten:

  • Ben je bereid om bij sociale situaties anders te eten dan al je vrienden?
    Afspreken met vrienden houdt vaak in samen op restaurant te gaan. Eten je vrienden gezond of eten ze vooral junk- en fastfood? In dat laatste geval, hoe pak je dat aan? Trek je het jezelf aan als je het (gezonde) buitenbeentje bent?
  • Durf je objectief na te denken over jezelf en je keuzes?
    Mensen die hun ideale gewicht bereiken kunnen soms terug hervallen in hun oude (ongezonde) gewoontes. Als jij het gevoel krijgt dat je broek ineens wat meer spant, durf je er dan bij stil te staan dat je misschien weer bijgekomen bent of negeer je het gewoon?
  • Ben je bereid om de dingen te aanvaarden waar je niks aan kunt veranderen?
    Je kunt de reacties van andere mensen niet veranderen. Als zij vinden dat je het jezelf gewoon moeilijk maakt en dat gezonder eten niets uitmaakt, dan is dat maar zo.
  • Ben je bereid om je thuisomgeving zo nodig aan te passen?
    Je hebt besloten om bewuster en rustiger te eten, maar thuis is het een en al chaos; je kunt nergens op je gemak neerzitten of je hebt niet genoeg materiaal om deftig te kunnen koken en eten te bewaren. Hoe verander je dit?
  • Passen de restaurants waar je vaak naartoe gaat bij je dieet?
    Als je vaak op restaurant gaat, is het handig om naar restaurants te zoeken die bij je dieet passen. Let ook op de porties die ze je geven. Laat je voedsel op je bord liggen als de porties te groot zijn?
  • Ben je bereid je gewoontes aan te passen?
    Als je het gewend bent om elke avond bij het kijken naar je favoriete tv-serie een koekje of wat chips te eten, kan het moeilijk zijn om dit af te leren. Een dieet betekent meestal dat je je aantal calorieën per dag beperkt. Wat doe je? Kies je voor een gezondere snack? Eet je minder chips?

Pin It on Pinterest

Share This