Gewichtsverlies

Afvallen na de menopauze

Afvallen na de menopauze is mogelijk, maar het is een lastige opdracht. De afname van het vrouwelijk hormoon oestrogeen is een van de belangrijkste oorzaken van gewichtstoename na de menopauze. Oestrogeen zorgt namelijk voor een snelle stofwisseling en de opslag van lichaamsvet. Na de menopauze heeft een vrouw dus veel minder oestrogeen in haar lichaam waardoor de stofwisseling vertraagt en vet dieper en sneller in het lichaam wordt opgeslagen.

Afvallen na de menopauze
Er zijn heel veel vrouwen die het hier psychisch heel moeilijk mee hebben. Lees hieronder een aantal tips die je zullen helpen afvallen na de menopauze:

    • Eerst en vooral, besef dat je lichaam verandert, en dat je niet de eeuwige magere versie van jezelf kunt zijn. Schaam je niet voor je nieuwe lichaam en omarm de veranderingen.
    • Pas je voeding aan. Eet geen snelle koolhydraten meer die het buikvet activeren.
    • Eet natuurlijke en gezonde voeding. Neem nooit meer dan 2000 calorieën op, maar ook niet minder dan 1500. Het hormoon leptine, dat je vetstofwisseling regelt, neemt dan namelijk af.
    • Ga meer bewegen: elke dag een uurtje beweging zal wonderen verrichten.
    • Zorg voor genoeg slaap en ontspanning en zorg dat er nergens een spoortje stress te bespeuren is. Een nieuwe hobby zoals yoga, kan je helpen de dagdagelijkse moeilijkheden van je af te zetten.
    • Vermijd te veel rood vlees, bewerkte voedingsmiddelen met chemische stoffen en onnatuurlijke geur- en smaakstoffen, koffie, frisdranken…
    • Eet zo veel mogelijk groenten, vlees, vis, ei, noten, pitten, zaden en oliën

Als je wilt afvallen na de menopauze zal je dus extra veel aandacht moeten besteden aan je dieet en lichamelijke activiteit.

Pin It on Pinterest

Share This