Producten

Alledaagse misverstanden omtrent gewichtsverlies

Wat eruit ziet als een gezonde keuze kan vaak vernietigend zijn voor je dieet. Gelukkig brengen wij je inzicht in deze fouten en zetten we je terug op het goede spoor richting permanent gewichtsverlies. Kijk uit voor de volgende 8 veelvoorkomende misverstanden over afslanken.

  • Specifieke ‘dieet’-voeding.
    Vaak beweren de light opties van je favoriete eten dat ze minder vet of suiker bevatten, maar ze zijn niet bepaald gezonder of calorie-armer. Deze producten compenseren vaak wat ze weglaten door ongezonde en onnatuurlijke chemicaliën en ingrediënten toe te voegen. Ook eten mensen vaak meer van de light-producten omdat ze denken dat ze gezonder zijn. Niet doen dus !
  • Te weinig calorieën opnemen.
    Dit is verreweg het slechtste wat je kan doen als je wilt afvallen. Je lichaam heeft een bepaald aantal calorieën nodig om te functioneren. Te weinig calorieën opnemen kan nefast zijn voor je bloeddoorstroming en je hersenactiviteit. Eet je te weinig, dan zal je lichaam overgaan in ‘survival’-modus waardoor het elke calorie zal vasthouden en je metabolisme doet vertragen. Dit veroorzaakt dus een gewichtstoename en is dus net het tegenovergestelde van wat we willen bereiken.
  • Niet ontbijten.
    Ontbijt wordt de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd dus er zal wel wat waarheid achter schuilen. Doe het je lichaam niet aan om weinig of niet te ontbijten. Door ’s ochtends te eten komt je metabolisme op gang en verkrijg je energie om de dag door te komen zonder te veel honger te hebben. Ontbijten maakt je lichaam blij en zorgt dat je een voldaan gevoel behoudt ! Als gevolg hiervan ga je minder snel snacken overdag en dus minder ongezonde dingen binnenspelen.
  • Enkel focussen op cardiotraining.
    Ook al kan een intensieve loop- of aerobicsessie je goed laten zweten, krachttraining en je spieren opbouwen verbrandt nog meer calorieën gedurende de dag. Varieer je sportsessies om meer resultaat te zien op lange termijn. Kies evenveel cardio- als krachttraining. Deze gezonde gewoonte zal ervoor zorgen dat je wijd zal staan glimlachen wanneer je de volgende keer op je weegschaal staat.
  • Te licht gewichtheffen.
    Je vraagt je af waarom je nog steeds geen resultaten ziet ook al doe je flink je cardio- en krachttrainingssessies. Misschien zijn de gewichten die je hanteert bij het gewichtheffen te licht voor jou en is je trainingssessie dus niet effectief genoeg. Kies eens voor zwaardere gewichten en minder herhalingen van je routine in de plaats van langdurende sessies met te lichte gewichten. Door de zwaardere varianten te gebruiken bouw je sneller spieren op, verbrand je meer calorieën en wordt je metabolisme geboost voor de lange termijn. Als je meer tilt, verlies je minder tijd is de slogan hier!
  • Drastische veranderingen maken.
    Overstelpt je lichaam niet zo plots! Je lichaam kan het niet aan als je plotse en drastische veranderingen doorvoert in je leven en het zal hierdoor niet positief reageren. Je lichaam zal zich bedreigd voelen door bijvoorbeeld een lagere calorie-innamen en zal je proberen te ‘redden’ in overlevingsmodus, met als gevolg een gewichtstoename. Probeer liever om geleidelijk aan en consistent je gewoontes aan te passen zodat jij en je lichaam eraan kunnen wennen. Je zal je nieuwe levensstijl beginnen zien als een gewoonte en niet meer als een taak. Zo zal je ook ver weg blijven van het beruchte jojo-effect.
  • Jezelf alles ontzeggen.
    Je wilt afvallen maar je hoeft jezelf niet alles te weigeren. Je kan gerust jezelf eens trakteren op iets wat je al een tijdje niet meer hebt gegeten. Als je plots enorm veel zin hebt in een bepaald product, geef dan af en toe eens toe aan je lichaam in de plaats van het volledig te negeren. Door jezelf te belonen, blijft je nieuwe levensstijl leuk en hou je gemakkelijker vol zonder depressief te worden. Let wel op dat je jezelf met mate beloont. Schep maar een paar kleine bolletjes ijs op in een potje en probeer je in te houden en kruip niet met de hele bak op schoot voor de tv.
  • Te veel proteïnen.
    Proteïnen of eiwitten zijn extreem belangrijk in een gezond dieet omdat ze je botten en spieren versterken, ze geven je een voldaan gevoel en helpen de werking van je metabolisme. Maar overdrijf niet! Te veel eiwitten heeft een averechts effect op je lichaam en zorgt dat je lichaam vet opslaat. Val dus niet voor de proteïnerepen en/of –shakes die zogezegd je maaltijd vervangen. Ze bevatten wel veel proteïnen maar bevatten ook vaak te veel suiker, vet en andere onnodige stoffen.

Pin It on Pinterest

Share This