Gewichtsverlies

Wat doe je als het gewicht maar blijft plakken?

Als de kilootjes er maar niet af willen, kan dat zeer frustrerend zijn. Je hebt er zoveel voor over om gewicht te verliezen: zweten en zwoegen in de fitness en veel groenten en fruit eten, maar als je terug op de weegschaal staat, staart hetzelfde getal als de vorige keer je aan. Dit komt heel vaak voor. Hier volgen zeven tips om door die moeilijke periode te komen:

wat doe je als het gewicht maar blijft plakken

  1. Honger jezelf niet uit. Een dieet volgen waarbij je heel weinig calorieën inneemt om sneller gewicht te verliezen kan heel schadelijk zijn. Als we namelijk te weinig calorieën binnenkrijgen, vertraagt ons metabolisme en verliezen we amper gewicht.
  2. Zet jezelf voor kleine, bereikbare doelen. Probeer bijvoorbeeld een kilo per maand af te vallen tot je je doelgewicht bereikt.
  3. Beloon jezelf met iets dat niets te maken heeft met eten of voedsel. Elke keer dat je een doel bereikt of vindt dat je goed werk geleverd hebt, trakteer jezelf dan eens op een shopping-uitje of met een nieuw boek. Wat je maar graag hebt of doet.

  4. Herinner jezelf eraan dat traag gewicht verliezen de beste manier is om af te vallen. Vele studies tonen aan dat wanneer je 0,25 tot 1 kilo per week verliest, er minder kans is dat het gewicht terugkomt. Traag afvallen betekent ook dat je eerder vet zult verliezen dan spieren.
  5. Staar je niet blind op de cijfers op de weegschaal. Koop een oude (niet-digitale) weegschaal, haal hem uit elkaar en vervang de cijfers door gekleurd papier met daarop inspirerende woordjes of uitdrukkingen. Zolang de naald naar onder zakt, ben je goed bezig!
  6. Vind een vriend. Als je in je nabije omgeving niemand hebt die je kan ondersteunen, word dan lid van een steun- of praatgroep.
  7. Houd online of op je gsm bij wat je allemaal eet. Op die manier weet je wat je eet en kan je zien waar je jezelf nog kunt verbeteren.

Pin It on Pinterest

Share This