Producten

Caloriearme aardappelen voor de feestdagen

Aanrader: caloriearme aardappelen voor de feestdagen

Veel mensen denken dat het geen zin heeft om een dieet te volgen in de decembermaand, simpelweg omdat deze maand voor een groot deel in het teken staat van gezelligheid, lekker eten en lekkernijen van chocolade. In de maand december is het misschien wel lastiger om op gewicht te blijven, maar toch is het zeker niet onmogelijk om gezond te eten in de decembermaand en toch lekker te genieten van deze bijzondere maand van het jaar. Maak je namelijk de juiste recepten, dan kun je de lekkerste gerechten eten en toch goed op het gewicht letten. Op deze pagina vind je een gezond recept voor gebakken aardappelen die je gewoon kunt koken in de decembermaand om heerlijk te genieten van lekker eten en toch gezond bezig te zijn.

Caloriearme aardappelen voor de feestdagen

Ingrediënten

De ingrediënten die je nodig hebt om de gezonde gebakken aardappelen te maken, zijn de volgende:
– 800 gram aardappelen die je gemakkelijk kunt bakken (voorgekookt), in kwarten gesneden.
– 1 teentje knoflook, in kleine stukjes gesneden.
– 1 blokje groentebouillon (500ml water).
– 2 theelepels olijfolie.
– Peper en zout.

Bereidingswijze

Om de gezonde gebakken aardappelen te maken, dien je de volgende stappen te volgen.

Stap 1: verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven: 180 graden).

Stap 2: doe de aardappelen met de knoflook in een ovenschaal.

Stap 3: sprenkel de helft van de olijfolie over de aardappelen heen (1 eetlepel). Door olijfolie te gebruiken, worden de aardappelen niet droog in de oven en gaan de aardappelen niet aan de ovenschaal vastplakken.

Stap 4: doe wat peper en zout op de aardappelen en zet de aardappelen in de oven.

Stap 5: laat de aardappelen 50 minuten in de oven staan.

Stap 6: doe de andere helft van de olijfolie op de aardappelen (1 eetlepel) en zet de aardappelen terug in de oven.

Stap 7: laat de aardappelen nogmaals 10 tot 15 minuten in de oven staan. Als de olie opgenomen is en de aardappelen mooi bruin zijn, zijn de aardappelen klaar.

Gezonde gebakken aardappelen als voorgerecht, bijgerecht of hoofdgerecht
De gezonde gebakken aardappelen van dit recept zijn uitermate geschikt als ingrediënt voor een goed vullend voorgerecht, maar kunnen ook op tafel gezet worden als bijgerecht of onderdeel van een heerlijk hoofdgerecht. De aardappelen smaken heerlijk met een frisse salade, maar kunnen ook gecombineerd worden met een (mager) stukje vlees of witte vis.

Wat deze aardappelen gezonder maakt dan andere aardappelen die gebakken worden, is de hoeveelheid vet van de aardappelen. Waar je bij andere gebakken aardappelen ongeveer 14 gram vet per portie binnen krijgt, krijg je bij een portie van deze gezonde aardappelen namelijk maar 16 gram vet binnen.

Pin It on Pinterest

Share This