Lifestyle

Cholesterolverlagend dieet

Vandaag de dag kampen heel wat mensen met een te hoog cholesterolgehalte. Een te hoog cholesterolgehalte komt je gezondheid niet ten goede. Gelukkig zijn er manieren om zelf op een eenvoudige en natuurlijke manier je cholesterolgehalte te verlagen. Lees in dit artikel wat een cholesterolverlagend dieet is en hoe je het dieet het beste aanpakt.

cholesterol verlagen

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een belangrijk deel van ons lichaam. Het is een bouwstof voor bepaalde hormonen en het faciliteert je zenuwstelsel. Cholesterol beschermt dus de interne werking van je lichaam en houdt het gezond. Je lichaam heeft het dus nodig. Het is daarom niet verstandig om een cholesterolverlagend dieet te volgen als het cholesterolgehalte in je lichaam niet hoog is.

Risico’s bij een te hoog cholesterolgehalte

Het overtollige cholesterol blijft aan de wanden van je bloedvaten plakken, waardoor aders en bloedvaten langzaam dichtslibben. Hierdoor ontstaan bloedpropjes die bloedvaten kunnen afsluiten, wat kan leiden tot een beroerte. Het kan bovendien ook leiden tot hart- en vaatziekten.

Oorzaken

  • roken
  • verkeerd voedingspatroon
  • overgewicht
  • erfelijkheid
  • diabetes

Risico’s verlagen

Om je cholesterolgehalte naar beneden te krijgen is het uiteraard belangrijk om te stoppen met roken. Een andere belangrijke factor is je voedingspatroon. Kies voor een cholesterolverlagend dieet en laat medicijnen links liggen. Het is namelijk altijd beter om op een natuurlijke manier te werk te gaan.

Het is belangrijk om verzadigde vetten (die bijvoorbeeld in snacks en koeken zitten) door onverzadigde vetten te vervangen. Verder is het beter om voedingsmiddelen te eten waarin plantesterolen aanwezig zijn. Die zitten in granen, noten en plantaardige oliën. In een gezond cholesteroldieet mogen ook voldoende voedingsvezels zeker niet ontbreken. Zij verlagen de bloeddruk en zorgen ervoor dat je snel een verzadigd gevoel krijgt, waardoor je minder gaat eten.

Pin It on Pinterest

Share This