Voeding

De voordelen van water drinken

Het wordt aangeraden om iedere dag 8 glazen water te drinken. Hoewel deze bewering weinig wetenschappelijk ondersteund wordt, is het wel belangrijk om gehydrateerd te blijven. Lees hier de voordelen van water drinken.

1) Met water haal je het maximum uit je workouts

1) Met water haal je het maximum uit je workouts

Als we niet voldoende drinken, kan dat een slechte invloed uitoefenen op fysische prestaties. Dit is vooral belangrijk wanneer je sport of wanneer het warm is. Als je te weinig water hebt gedronken kan het zijn dat je lichaam een andere lichaamstemperatuur krijgt, je motivatie vermindert, je sneller moe wordt, en sporten veel lastiger wordt. Zowel dus fysiek als mentaal kan dehydratie veel problemen veroorzaken. Als je dus sport en veel zweet, moet je veel water drinken zodat je het beste kunt halen uit je workouts.

Samengevat: als je lichaam minder water opneemt, kan dat nefaste gevolgen hebben op je fysieke prestaties.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    2) Hydratie heeft een groot effect op je energieniveau en je hersenen

    Je hersenen worden sterk beïnvloed door je hydratiestatus. Studies hebben aangetoond dat een klein beetje dehydratie de werking van je hersenen al verzwakt. Als je tussen de 1 à 2% te weinig water in je lichaam hebben, kan het al gemoedsschommelingen, concentratieproblemen en hoofdpijn veroorzaken. Je voelt je ook meer moe en je angstgevoelens duiken sneller op. Zelfs al heb je geen dorst, het is echt beter om iets te drinken. Je kunt nooit voldoende water drinken.

    Samengevat: als je gedehydrateerd bent, dalen je energielevels, wat een invloed heeft op je gemoedstoestand. Dit kan eveneens leiden tot stoornissen bij de werking van je hersenen.

    3) Water kan helpen om hoofdpijn te voorkomen en te behandelen

    3) Water kan helpen om hoofdpijn te voorkomen en te behandelen

    Als je gedehydrateerd bent, krijg je veel sneller hoofdpijn of migraine. Vele studies hebben bewezen dat water je kan verlossen van die vervelende hoofdpijn. Dit heeft wel te maken met het soort hoofdpijn dat je hebt. Uit onderzoek blijkt dat water geen effect heeft op hoe veel keer je hoofdpijn hebt, maar het kan wel helpen om je hoofdpijn te verminderen of de duur ervan te reduceren.

    Samengevat: water kan soms helpen om de symptomen van hoofdpijn tegen te gaan, zeker in het geval van dehydratatie.

    4) Water kan helpen bij constipatieproblemen

    Constipatie is een probleem dat vaak voorkomt. Vele dokter raden aan om veel te drinken als je er last van hebt.

    Samengevat: voldoende water drinken kan helpen om constipatie te voorkomen en te verhinderen, zeker in het geval van mensen die over het algemeen weinig drinken.

    5) Water drinken voorkomt katers

    5) Water drinken voorkomt katers

    Een kater krijg je door te veel te drinken. Alcohol is een urinedrijvend middel, waardoor je dus meer water verliest dan inneemt. Dit kan leiden tot dehydratatie. Hoewel dehydratatie niet de grootste oorzaak is van een kater, kan het wel symptomen zoals dorst, moeheid, hoofdpijn en een droge mond veroorzaken. Een goede manier om katers te voorkomen is om tussen elk drankje een glas water te drinken en één groot glas water te drinken voor je naar bed gaat.

    Samengevat: katers worden deels veroorzaakt door dehydratatie en water kan helpen om de hoofdsymptomen van een kater te verminderen.

    Pin It on Pinterest

    Share This