Voeding

Dieet voor sporters: 80/10/10-dieet

Het 80/10/10-dieet is uitgevonden door Dr. Douglas Graham, wie zijn hele leven lang ook een atleet is geweest. Het basisprincipe van het dieet is dat je ervoor zorgt dat je voedsel dagelijks voor 80% uit koolhydraten bestaat, voor 10% uit proteïnen en 10% vet.

Dieet voor sporters

Al dertig jaar lang eet Graham alleen maar rauw voedsel en hij vertelt uitgebreid over de gezondheidsvoordelen van het dieet. Hij beweert dat fruit het ideale voedsel is voor de mens en staaft zijn beweringen met overtuigende argumenten en wetenschappelijk onderzoek.

Graham treedt op als dieetconsulent voor de beste sporters ter wereld. Hij baseert zijn programma helemaal op rauw voedsel waarbij fruit aan de basis ligt. Hij raadt mensen aan om vooral fruit, groenten, avocado, rauwe noten en zaden en jonge kokosnoot te eten.

Voordelen

+ Veel atleten weten te vertellen dat ze beter presteren door dit dieet.
+ Ideaal dieet voor degenen die graag fruit eten.
+ Het is een dieet waarbij minder vet dan normaal wordt ingenomen, waardoor er dus een lager risico is op hartziektes en diabetes.
+ Het dieet biedt meer voedingswaarde dan andere diëten.
+ Meer groenten en fruit.
+ Stimuleert meer lichaamsbeweging.
+ Stelt opties voor om langzaamaan het dieet op te starten.
+ Gemakkelijk maaltijden bereiden.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Nadelen
    – Zeer beperkend. Niet ideaal voor een sociaal uitgaansleven en het is moeilijker om uit te gaan eten (bvb. in restaurants).
    – Vraagt een volledige herziening en verandering van eetgewoonten.
    – Niet geschikt voor veel diëters qua aanbevolen voedselproducten of bewegingsrichtlijnen.
    – Zweert koffie en alcohol af.
    – Risico op te weinig voedingswaarden binnenkrijgen.
    – Voor sommigen een te lage hoeveelheid proteïnen, noodzakelijke vetzuren, zink en selenium.
    – Vitamine B12-supplementen kunnen nodig zijn.

    Pin It on Pinterest

    Share This