Gewichtsverlies

Dieet met zeer weinig calorieën: goed of slecht?

Veel mensen op dieet denken dat hoe minder calorieën je inneemt en hoe meer je aan lichaamsbeweging doet, hoe sneller je gewicht verliest. Dit is misschien wel zo, maar vanaf het moment dat je terug normaal eet, komen de kilo’s terug. Deze diëten zijn dus niet effectief op lange termijn. Bovendien komt het voor dat je door te weinig calorieën in te nemen niet afvalt.

Te weinig calorieën voor vrouwen betekent gemiddeld minder dan 1200 kilocalorieën per dag en voor mannen gemiddeld minder dan 1600 kilocalorieën per dag. Deze cijfers hangen af van hoe groot en hoe actief een persoon is. Hoe groter en/of hoe actiever, hoe meer kilocalorieën die persoon nodig heeft.

Als je te weinig calorieën binnenkrijgt, denkt het lichaam dat het aan het uithongeren is. Daardoor vertraagt het metabolisme, omdat het lichaam de nog aanwezige energie zo lang mogelijk wilt bewaren. Zodra het lichaam door haar reserve heen is, gaat het vet en spieren afbreken om terug energie te krijgen en om te kunnen overleven. Bovendien gaat je lichaam trager calorieën verbranden als je spieren afbreken. Spieren zijn namelijk verantwoordelijk om calorieën te verbranden.

De gevolgen van te weinig calorieën eten zijn gevaarlijk en vermoeiend. Vaak hebben degenen die een dieet met zeer weinig calorieën volgen last van het jojo-effect: na het dieet komt het gewicht terug. Door te weinig te eten kun je ook last hebben van extreme vermoeidheid, constipatie, diarree en misselijkheid. En als je ineens heel veel gewicht verliest dankzij zo’n dieet, heb je meer kans om galstenen te ontwikkelen.

Zorg er dus voor dat je op lange termijn een beter en gezond dieet volgt. Je zal pas effectief gewicht verliezen als gezonde eetgewoonten en een gezonde levensstijl ontwikkelt. Draag zorg voor je lichaam en breng het niet in gevaar.

Pin It on Pinterest

Share This