Voeding

Dieetdilemma’s : wat wel en wat niet?

Vaak speelt er zich een tweestrijd af in je hoofd : ga ik naar dat feestje waar ik verleid kan worden door ongezonde hapjes? Wil ik dat laatste broodje omdat ik honger heb of heb ik gewoon zin? Hieronder vind je enkele veelvoorkomende keuzes die we allemaal wel of niet maken met het oog op ons dieet en ons zomerfiguur. Lees hier de pro’s en de contra’s.

1

Het buffet
Voor je je bord vult met alles waar je oog op valt, neem eens diep adem. De gouden tip is om op voorhand mentaal te plannen wat je wel en niet mag/wil eten. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de hele dag met je voorbereiding bezig bent, anders focus je veel te veel op het eten en niet meer op je doelen die je eigenlijk wil bereiken. Observeer wat er allemaal te eten valt voor je opschept. Begin met een kleine salade, zodat je zeker al wat groenten binnen krijgt. Kies voor je hoofdgerecht lichte gerechten en leg niet te veel op je bord. Voor je je naar de desserttafel begeeft, vraag aan je tafelgenoten of niemand wil delen met jou.

De avondsnack
Die honger die de kop opsteekt net voor je gaat slapen, kan je dieet soms helemaal breken als je niet oplet. Wees voorbereid is ook hier weer de tip. Eet wat meer overdag als je vaak honger hebt voor bedtijd en zorg dat je geen ongezonde snacks liggen hebt. Als je toch nog iets wil eten ’s avonds laat, eet dan 1 vetarme snack op een bord terwijl je aan tafel zit. Zo ga je minder snel te veel eten.

Het avondje uit
Je hoeft je sociale leven niet helemaal van je agenda te schrappen omdat je op dieet bent. Je verdient eens een ontspannende avond met vriendinnen. Denk ook hier op voorhand na of je kleinere porties kunt vragen of zelfs je maaltijd delen met een vriendin die misschien ook op dieet is. Wissel alcohol af met water en vermijd suikerhoudende drankjes.

Traktaat op het werk
Zijn je collega’s zo vrijgevig met hun chips, snoepen of andere ongezonde snacks dat je bang bent voor je dieet ? Zorg dan dat je altijd gezonde tussendoortjes in de buurt houdt. Breng vers fruit mee of een doosje noten. Je kan nu veel gemakkelijker ‘nee’ zeggen omdat je je eigen snacks bijhebt waardoor je je tenminste niet schuldig zal voelen achteraf.

De grootste tip is dus om altijd voorbereid te zijn als een bepaalde situatie je dieet zou kunnen verpesten. Wees trots dat je het karakter hebt om je aan je dieet te houden en ook al laat je eens een steek vallen, ga verder en laat de moed niet zakken.

Pin It on Pinterest

Share This