Gewichtsverlies

Een dikke buik kan dodelijk zijn

Vraag elke vent in de gym waarom hij moeizaam voortsjokt op de loopband en gegarandeerd zal hij naar zijn buik wijzen. Een klassieker! Mannen lopen het meest gefrustreerd over die ongevraagde, steeds verder uitdeinende appelvorm.

Een dikke buik kan dodelijk zijn

Terecht, want wetenschappelijke studies vertellen ons dat die ronde mannenbuik niet alleen een esthetisch euvel is. Te veel buikvet is ronduit levensbedreigend, meer nog dan overgewicht in het algemeen of obesitas, wat uitgedrukt wordt in de ‘body mass index’ (BMI). Dit betekent dat een man met een normale BMI, maar waarbij het lichaamsgewicht zich voornamelijk in de taille bevindt, een grotere kans heeft om jong te sterven dan een man met een gelijkaardige BMI bij wie het gewicht over het hele lichaam verspreid is. Je bent dus beter overal een beetje dik, dan extra dik in de taille en voor de rest mager. Zelfs mensen met een grotere BMI, maar gelijkmatig verdeeld overgewicht, zijn gezonder dan de magere met de dikke buik en het lagere BMI.

Een verklaring hiervoor is de locatie van het vet. Vet op armen en benen komt niet in de buurt van vitale organen. De romp daarentegen is een delicate verzameling van levensnoodzakelijke apparatuur. Hart, lever en pancreas hebben te lijden onder overbodig vetweefsel. Bovendien kan buikvet ook de respons van het lichaam op leptine, het hongerhormoon, verstoren, waardoor je niet meer in staat bent om je appetijt te temperen.

Is er iets aan te doen? Er is goed nieuws en er is slecht nieuws. Je kunt weinig veranderen aan alleen je buik. Daarnaast is het ook nog eens het meest hardnekkige overgewicht van allemaal en bij een afslankingsprogramma zal de buik het laatste verdwijnen. De BMI geeft geen sluitend beeld van al of geen overgewicht, maar toch zul je je totale BMI naar beneden moeten halen, om ook die gevaarlijke buik weg te krijgen. Laat je niets wijsmaken door diëten en work-outs, die zogezegd op specifieke lichaamsdelen zouden inwerken. Gooi je hele leven overhoop en ga onmiddellijk voor een complete make-over. Hier zijn alvast een aantal tips.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.

  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Tip 1: Gooi de dieetfrisdranken en fruitsappen overboord. Light-versies bevatten nog altijd meer calorieën dan gewoon water. Pers wat citroensap of sinaasappelsap in een glas water en je zult het met meer smaak naar binnen gieten. Uiteindelijk is het ook gewoon wennen. Leg een beetje volharding aan de dag en na verloop van tijd lukt het vanzelf.

    Tip 2: Ga minder uit eten. Maak zelf je lunchpakket klaar in plaats van in de broodjeszaak binnen te springen. Vraag vrienden bij je thuis en kook zelf. Het is even gezellig. Wil je toch naar buiten, neem dan een stevige wandeling als dessert, terwijl je bijpraat over honderd en een dingen. Het is een andere vorm van uitgaan, maar op zijn minst even gezellig. En het belangrijkste is dat je zelf controle hebt op het aantal calorieën in je maaltijd.

    Tip 3: Ga ook in het weekend voor middernacht slapen en slaap geen gat in de dag. Nachtraven ontregelen hun dag en dus ook hun maaltijdenpatroon. Studies hebben aangetoond dat wie ook in het weekend niet te ver afwijkt van zijn weekdagroutine, minder tegen overgewicht moet vechten.

    Tip 4: Stress en een overvolle agenda doen je naar snoep en suiker grijpen. Zijn er geen andere ingrijpende veranderingen, die je in je leven moet doorvoeren? Praat erover met mensen die je kunnen helpen. Misschien volgt het gewichtsverlies automatisch makkelijker als je andere beslommeringen te boven gekomen bent.

    Pin It on Pinterest

    Share This