Lifestyle

Eet slimmer en gebruik je hongergevoel

eet slimmer en gebruik je hongergevoel

Tenzij we een of andere aandoening hebben waardoor we geen hongergevoel hebben, kennen we allemaal het gevoel wel. Het hunkeren naar voedsel had vroeger veel voordeel toen we nog jagers en verzamelaars waren, toen een maaltijd klaarmaken veel meer tijd en energie in beslag nam dan vandaag de dag. Het grommen van onze maag herinnert er ons gewoon aan dat ons lichaam weer wat energie nodig heeft. Het helpt ons onze energiebalans te behouden: we verbranden evenveel energie als we consumeren.

Er zijn verschillende graden van honger, en een paar ervan willen we zeker vermijden. Een grommetje is een goed teken! Maar we hebben een probleem als het moeilijker wordt om ons te concentreren, als we beginnen te beven of misselijk worden. Dat betekent dat we teveel honger hebben, wat ongezond is en negatieve gevolgen kan hebben. Het hongergevoel is een vorm van communicatie. Een paar tips:

  • Als je maag gromt, vertelt je lichaam je dat het klaar is om te eten.
  • Probeer binnen een half uur vanaf je honger krijgt iets te eten. Daardoor stabiliseert je bloedsuiker en krijg je minder de neiging om je te overeten.
  • Wacht na een maaltijd met eten tot je weer honger krijgt. Eet niet omdat er iets lekkers binnen handbereik ligt of omdat het tijd is voor de volgende maaltijd.
  • Als je honger krijgt maar niet zeker bent of het honger is, drink dan een glaasje water. Soms wordt honger verkeerdelijk geïnterpreteerd als dorst.
  • Vraag jezelf af of je iets wilt eten omdat je lichaam het nodig heeft of omdat je zelf iets wilt eten. Wacht tot je fysiek honger hebt en laat je niet misleiden door je emoties.
  • Neem de tijd om van je eten te genieten. Vermijd afleidingen tijdens het eten en herinner je eraan dat het ongeveer twintig minuten duurt tot je je voldaan voelt.

 

Pin It on Pinterest

Share This