Lifestyle

Efficiënt boodschappen doen, doe je zo

Er is tegenwoordig zo veel keuze in onze supermarkten dat we soms niet meer weten wat de beste optie is als je op dieet bent. Hier zijn 12 tips die je helpen je winkelkar te vullen met alleen maar gezonde dingen die je echt nodig hebt en die je dieet alleen maar ten goede zullen komen.

  • De gouden regel: ga niet winkelen als je honger hebt! Als je honger hebt, ben je meer geneigd om ongezonde snacks in je kar te gooien. Eet dus een stuk fruit voor je vertrekt naar de winkel.
    Maak altijd een lijstje. Denk op voorhand na welke maaltijden je deze week zult klaarmaken. Door je aan je lijstje te houden zal je enkel de gezonde ingrediënten kopen en is er thuis geen verleiding om ongezonde dingen te eten. Leuk extraatje: je bespaart ook nog geld en tijd dankzij je planning.
  • Probeer langs de randen van de winkel te blijven. Daar bevinden zich namelijk de gezonde en verse producten. De ongezonde snacks, chips en koekjes bevinden zich eerder in de middelste gangen van de winkel.
  • Lees de etiketten van je producten. Kijk naar de aangeraden portie en bestudeer de hoeveelheden calorieën, vet, zout en vezels.
    Kijk ook naar de ingrediënten op het etiket. Vermijd producten die veel verzadigde vetten bevatten. Onverzadigde vetten zijn dan wel weer gezond omdat ze je cholesterol helpen verlagen.
  • Wees niet te sceptisch tegenover ingevroren groenten en fruit. Ze zijn vaak meteen na de oogst ingevroren waardoor ze hun voedingsstoffen behouden. Zorg dat je altijd een pakje bevroren fruit in de vriezer hebt voor snelle snacks of maaltijden.
  • Vul je winkelkar met alle kleuren van de regenboog. Hoe meer kleurschakeringen, hoe meer vitaminen en mineralen je karretje bevat!
  • Kies voor mager vlees zoals kip en kalkoen. Dit vlees bevat weinig slechte vetten maar wel de gezonde onverzadigde vetten.
    Vergeet geen vis in je karretje te leggen. Twee maaltijden met vis per week zijn zeer goed voor je gezondheid en je lijn. Ga voor vis met veel Omega-3 zoals zalm, tonijn en forel.
  • Koop volkorenproducten zoals meergranenbrood of ontbijtgranen met veel vezels (meer dan 3 gram vezels en minder dan 10 gram suiker).
    Bezuinig niet op vetarme yoghurt en zuivel. Calcium is zeer belangrijk om je botten te versterken en helpt je gewicht te verliezen en je bloeddruk stabiel te houden. Ook sojamelk of amandelmelk is een goede optie.
  • Let op de hoeveelheid natrium (of zoutgehalte) in je producten. Aangeraden is minder dan 2.300 mg (1 theelepel) natrium per dag.

Pin It on Pinterest

Share This