Voeding

Gebruik een nieuwe bordindeling om af te vallen

Het is algemeen bekend dat we meer volwaardige voeding, fruit en groente moeten eten om gezond te blijven, maar het is onduidelijk hoeveel we net precies moeten en mogen eten van elk. Een handig online hulpmiddel is de site van het Amerikaanse Department of Agriculture. MyPlate focust op wat en hoeveel we mogen eten om een gezonde levensstijl te volgen.

  • Volgens MyPlate moet bij elke maaltijd de helft van ons bord uit groenten bestaan, of uit een mengeling van fruit en groente. Daardoor krijgen we op een gezonde manier vezels en voedingswaarde binnen terwijl het aantal calorieën beperkt blijft.
  • Een vierde van ons bord stelt proteïne voor. Een vierde van ons bord bestaat dus uit bijvoorbeeld mager vlees, vis, eieren, peulvruchten, bonen of tofu. Door de proteïnen verkrijgen we de nodige hoeveelheid aminozuren die we tijdens de dag nodig hebben, en die ons langer het gevoel geven dat we genoeg gegeten hebben.

Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
    • Een ander vierde van ons bord zou voedingsproducten moeten beslaan waaruit we genoeg koolhydraten kunnen trekken. Voorbeelden van zulke producten zijn bruine rijst, volkorenpasta, bonen, peulvruchten, erwten of volkorenbrood. Die koolhydraten maken van de gehele maaltijd een evenwichtige maaltijd en helpen ons het gevoel te krijgen dat we voldaan zijn.
    • Toegevoegde vetten zouden zo weinig mogelijk op ons bord mogen terugkomen. We zouden de nadruk moeten leggen op gezonde vetten, zoals oliën, noten, zaden of avocado.
    • Vetvrije of magere zuivelproducten kunnen gematigd aan bod komen, bijvoorbeeld een kommetje magere melk of 200 gram vetvrije yoghurt.

    Je bord op een andere manier indelen is vooral geschikt voor mensen die geen tijd hebben om verschillende maaltijden te koken voor het gezin, of voor mensen die geen zin hebben om hun calorieën telkens te moeten optellen en bijhouden. Het is een simpele manier om af te vallen. Je moet er wel wat doorzettingsvermogen voor hebben, maar dat is het geval bij elk dieet.

     

    Pin It on Pinterest

    Share This