Producten

De geheimen van een langer leven

Gezonde gewoontes kunnen het verouderingsproces vertragen. Hoe? Dat lees je hier.

  • Speel om te winnen
    Mensen die belang hechten aan details, twee keer nadenken voor ze iets doen en proberen doen wat juist is, leven langer. Ze zouden meer dingen doen om hun gezondheid te beschermen en keuzes maken die leiden tot sterkere relaties en betere carrièremogelijkheden.
  • Maak vrienden
    Hier is nog een reden om je vrienden dankbaar te zijn: ze helpen je langer leven. Australische onderzoekers hebben bewezen dat ouderen die sociaal zijn en veel vrienden hebben minder kansen hebben om te sterven op een bepaalde leeftijd dan mensen die vaak alleen zijn en dus weinig sociaal contact hebben. Meer dan 148 studies hebben bewezen dat er een link bestaat dus sociaal gedrag en langer leven.
  • Kies de juiste vrienden
    De gewoontes van je vrienden worden weerspiegeld op jezelf. Kijk dus uit en kies vrienden die een gezonde levensstijl hebben. De kansen om zwaarlijvig te worden stijgen als je vrienden hebben die ongezond eten. Ook vrienden die roken zijn eigenlijk gevaarlijk voor je gezondheid, maar het goede nieuws is dat stoppen met roken ook besmettelijk is.
  • Stop met roken
    Het is geen geheim dat stoppen met roken je leven kan verlengen. Volgens een Britse studie kun je je leven verlengen met 10 jaar als je op de leeftijd van 30 jaar stopt met roken.
  • Geniet van een siësta
    Een siësta doen is typisch voor bepaalde landen, en er is ook wetenschappelijk bewijs dat rusten je leven verlengt. Mensen die regelmatig eens rusten hebben 37% minder kans op hartziektes.
  • Volg een mediterraans dieet
    Het mediterraans dieet omvat veel groenten, fruit, volle granen, olijfolie en vis. In een analyse van 50 studies staat dat meer dan een half miljoen mensen genoten hebben van de vele voordelen van een mediterraans dieet.
  • Trouwen
    Getrouwde mensen zouden langer leven dan hun vrijgezelle vrienden. Onderzoekers denken dat dit fenomeen te wijten is aan de sociale en economisce steun die trouwen met zich meebrengt. Het sterfgehalte zou ook lager liggen bij gescheiden mensen of weduwenaars/weduwes dan bij vrijgezellen.
  • Verlies gewicht
    Als je te veel weegt, kan het een goed idee zijn om te vermageren omdat het je zou beschermen tegen diabetes, hartziektes en andere ziektes die enkele jaren van je leven zouden kunnen afnemen. Buikvet is slecht voor jou. Een vijfjarige studie heeft aangetoond dat vezelrijke maaltijden en frequente sportoefeningen ideaal zijn om je buik plat te houden.
  • Beweeg
    Het bewijs is er: mensen die sporten leven gemiddeld een paar jaar langer dan wie dat niet doet. Tientallen studies hebben bewezen dat regelmatige fysieke activiteit het risico op hartziektes, hersenbloedingen, diabetes, sommige soorten kanker en depressie verlaagt. Het kan je ook help om mentaal scherp te staan. 10 minuten lopen per dag volstaat, zolang je wekelijks maar 2,5 sport of beweegt.
  • Drink met mate
    Hartziektes komen minder vaak voor bij mensen die af en toe een glaasje drinken dan bij mensen die helemaal niet drinken. Toch is het belangrijk om alcohol met mate te drinken omdat te veel alcohol de bloeddruk zou verhogen, wat kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen. Als je alcohol drinkt, houd je het beter bij één glaasje (voor vrouwen) of twee glaasjes (voor mannen). Als je geen alcohol drinkt, begin er dan ook niet aan. Er zijn betere manieren om je hart te beschermen.

Pin It on Pinterest

Share This