Fitness, Gewichtsverlies, Lifestyle

Gemakkelijke dieet- en fitnesstips

1) Kies het juiste moment om je te wegen
Volg je je dieet al meer dan een week? Goed zo! Nu is het tijd om je te wegen en je vooruitgang bij te houden. Het is beter om je ’s morgens te wegen, nog voor je iets gegeten of gedronken hebt. Om een betrouwbaar cijfer te verkrijgen, is het belangrijk om je gewicht telkens op hetzelfde moment van de dag te meten.

2) Houd je porties in toom
Neemt je steak de helft van je bord in beslag? Snee het in twee en bewaar het andere stukje voor de dag erna. Het is beter om meer dan de helft van je bord te vullen met groenten of vers fruit

3) Vecht tegen het happy hour! Is het ladies night? Als je op voorhand weet dat het niet bij één drankje zal blijven, onthoud dan dat je altijd water moet drinken tussen alcoholische drankjes in. Kijken je vriendinnen je raar aan dat je water bestelt, kies dan voor een speciaal watertje met limoen of citroen in een martini glas!

4) Vergeet de dag waarop je gezondigd hebt
Heb je die ene dag een grote ijscrème opgegeten? Voel je niet schuldig de dag nadien, want het is veel belangrijker om je te herpakken de dagen erna. Doe wat extra oefeningetjes om je ongezonde dag te compenseren. Let op dat je niet minder gaat eten de dagen erna, want uithongeren is geen gezonde oplossing

5) Water, water, water
Of je nu naar de spinning/fitness gaat of thuis oefeningetjes doet, water is heel belangrijk om workout tot een goed einde te brengen. Energiedrankjes zorgen helaas voor onnodige calorieën.

6) Verleidingen mogen er zijn, als je ze compenseert.
Je volgt je dieet nu al even, maar er zullen ooit verleidingen op je pad komen. Denk hierbij aan verjaardagen, huwelijksfeesten, dinertjes… Als je weet dat je in een bepaalde week naar een bepaald etentje of feestje moet, probeer dit dan te compenseren met een gezond alternatief. Wandel bijvoorbeeld iedere dag 15 minuten extra. Op die manier hoef je je niet schuldig te voelen en kan je echt genieten van je feestjes!

7) Koop regelmatig nieuwe schoenen
Ook al ben je verliefd op je sportschoenen, het is heel belangrijk om nieuwe schoenen te kopen als ze versleten zijn.

8) De milt
We kennen allemaal wel het prikkende, pijnlijke gevoel in de zij dat we soms krijgen bij het sporten. Het gaat om een stekende pijn in de zij die we associëren met “de milt”. Als we bijvoorbeeld te snel teveel inspanningen hebben gedaan, bijvoorbeeld bij het joggen. Om de pijn te verzachten, kan het helpen om twee vuisten te vormen en rustig in en uit te ademen. Na 30 seconden zou de pijn moeten verminderen, zodat je je opnieuw 100% kunt inzetten!

9) Shake your body!
Ben je het even beu om naar de fitness te gaan of die vervelende en lastige workouts te doen? Zet dan even de muziek luid en dans op je favoriete liedjes. Nodig wat vrienden uit en doe alsof jullie aan het dansen zijn in de discotheek. Het is heel leuk, maar je verbrandt bovendien nog eens 200 tot 600 calorieën per uur!

10) Brandstof om te fitnessen
Ben je van plan om morgen naar de fitness te gaan? Eet dan voedsel dat je sterk zal houden. Kies bijvoorbeeld voor een ontbijt dat veel koolhydraten bevat.

11) Eens en vooral gedaan met groepsdruk
Het kan lastig zijn om je dieet te blijven volgen als je partner of huisgenoot wel alles mag eten wat hij of zij wil eten. Als je partner pizza wil eten, bestel dan bijvoorbeeld een quiche. Het heeft dezelfde vorm als pizza, smaakt een beetje naar pizza, maar is 100 maal gezonder! Als je vrienden op restaurant willen gaan, kies dan voor een restaurant waar ze bijvoorbeeld gezonde gerechten of vegetarische maaltijden aanbieden.

12) Smeren maar
Genieten van de gezonde lucht terwijl je aan het trainen bent, is geweldig. Helaas word je ook blootgesteld aan ongezonde Uv-stralen. Vergeet je dus niet in te smeren met zonnecrème om je te beschermen tegen deze stralen.

13) Vermijd snacks op je werk
Het is heel verleidelijk om rond 15u naar de automaat te gaan en een koekje te kopen. Het doet deugd om iets ongezonds te eten tussen de lunch en het avondeten, maar het is echt ongezond. Kies voortaan niet meer voor die lekkere mars of maltesers, maar probeer eens een grany. Nog beter: neem iets mee van thuis. Gesneden groenten zoals wortelen en bloemkool, gedipt in een sausje van humus zijn overheerlijk!

14) Vermijd fast food

Heb je een lange dag gehad en is iets afhalen de enige oplossing? Oke, dat kan eens gebeuren, maar onthoud wel dat ieder ongezond restaurant, meestal ook gezondere alternatieven aanbiedt. Denk maar bijvoorbeeld aan Mc Donalds, waar je ook slaatjes kunt verkrijgen.

Pin It on Pinterest

Share This