Lifestyle

Gezond of ongezond : de mythes onthuld

Kranten en magazines schrijven dagelijks wel een artikel over de ultieme dikmaker. Glutenvrij eten zou de oplossing zijn voor alles, rood vlees is ongezond, je moet tien maal per dag naar het toilet gaan en ga zo maar verder. Hieronder bespreken we de 5 meest voorkomende mythes omtrent gezondheid en we onthullen je uiteraard voor eens voor altijd de waarheid.

Gezond of ongezond de mythes onthuld
1) vetten zorgen dat je bijkomt
Dit klinkt redelijk logisch, maar om al meteen de mythe te ontkrachten : het is niet omdat er vet zit in wat je eet, dat dat vet in je lichaam blijft. Vet is een onderdeel van een gezond en evenwichtig dieet als je het met mate inneemt. Als je vetrolletjes bijkrijgt is dat het resultaat van onevenwichtige energie in je lichaam of een te hoge calorie-inname. Schrap vet dus niet volledig van je voedingsplan.
2) koolhydraten maken je dik
Hier geldt hetzelfde als voor vet, koolhydraten zijn ook een onderdeel van dagelijkse benodigde stoffen. Je hebt natuurlijk goed koolhydraten, of goede suikers zoals in fruit en slechte suikers in koekjes en snoep. Geraffineerde of slechte suikers zorgen ervoor dat je meer zin hebt in eten en dus sneller tussendoor snoept.
3) glutenvrij voedsel is het allergezondst
Hippe diëten raden vaak aan om glutenvrij te eten maar dit zal niet altijd positief zijn voor jou. Elk lichaamstype heeft een persoonlijk, passend dieet. Het lichaam is ingesteld om gluten te kunnen verteren en een afwezigheid van gluten kan je lichaam in de war brengen door het tekort aan vezels en vitaminen. Tegelijk is het ook mogelijk dat je je fitter zult voelen maar dit geldt niet voor iedereen. Dit is natuurlijk wel het perfecte dieet als je allergisch bent voor gluten of je lichaam moeite heeft met het absorberen van deze voedingsstof.

4) eten opwarmen in de microgolfoven doodt de voedingsstoffen
Sommige voedingsstoffen, zoals sulforafaan in broccoli, kunnen verloren gaan bij het opwarmen maar dit geldt niet voor alles. Jammer genoeg is er geen vaste formule om te bepalen wat wel en niet in de microgolf kan maar in het algemeen is 95% van het voedsel geschikt om op te warmen. Het is natuurlijk wel beter om je eten op een andere manier op te warmen om meer smaak en een betere structuur in je eten te brengen en om je eten gelijk te verwarmen.
5) 3500 calorieën verbranden = een halve kilo gewichtsverlies
Was het maar zo simpel ! Als we enkel calorieën zouden moeten verbranden om te vermageren zou het gemakkelijk zijn om bij te houden hoeveel kilo je verliest/wilt verliezen. Technisch gezien klopt de berekening maar je moet rekening houden dat je niet alleen vet verbrandt maar je verliest ook water en weefsel dus is het geen garantie dat je aanzienlijk zal afslanken.

Pin It on Pinterest

Share This