Lifestyle, Voeding

Een gezond voedselpatroon creëren

Het maakt niet uit wie je bent, het is belangrijk dat je een gezond voedselpatroon en een gezond gewicht hebt. In de huidige maatschappij kan dit soms moeilijker zijn dan het lijkt. Gebruik de volgende tips om op een gezonder pad te komen.

15182474111_8bb608474a_b_8fb

Methode 1: wat staat er op je to do lijstje

  • Schat hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt. Op basis van je leeftijd, gewicht en bewegingsniveau kun je bepalen hoeveel calorieën je dagelijks moet innemen. Als je weet hoeveel calorieën je nodig hebt, kun je van daaruit ook weten hoeveel minder je er kunt innemen. Er bestaan heel veel online tools om dit te berekenen. Toch komt het beste advies altijd van een professional: je dokter kan je altijd vertellen hoe veel calorieën je kunt innemen om op een gezonde en veilige manier gewicht te verliezen.
  • Houd een voedseldagboek bij. Noteer alles wat je eet en dan zal je al snel een bredere kijk hebben op je eetgewoontes. Op die manier kan je snel ontdekken welke voedingsstoffen je lichaam ontbreekt. Vergeet ook niet te noteren wat je drinkt. Een voedseldagboek is heel nuttig omdat het je gemotiveerd houdt. Je bent verplicht om te kijken naar wat je eet en dat kan de katalysator zijn om veranderingen aan te brengen. Als jouw mening niet voldoende is, vraag dan aan een vriend om jouw gids te zijn. Zij zullen samen met jou het dagboek overlopen en zo ervoor zorgen dat je op het goede spoor blijft. Noteer of markeer de dagen waar je goed bezig bent.
  • Eet kleinere porties. Als je ervan houdt om een groot bord te eten, vul dan de lege plekjes op met een lekkere salade of gestoomde groentjes. Het is vooral lastig om niet te veel te eten op restaurant. Als je bijvoorbeeld iets anders dan frietjes kan bestellen, doe dat dan. Vaak bevatten vegetarische gerechten ook veel minder calorieën. Tijd voor iets nieuws?
  • Eet rustiger. Je hebt ongeveer 20 minuten nodig opdat je hersenen beseffen dat je voldoende gegeten hebt. Als je trager eet, zal je dus automatisch minder calorieën innemen. Mindful eten maakt je ook bewust van wat je aan het eten bent. Je hebt meer tijd om je te concentreren op de smaak en de geur van het voedsel. Geniet van wat je eet en doe moeite om echt te proeven wat je eet.
  • Blijf gemotiveerd en denk positief. Een goed dieet gaat niet over concrete doelen. Het gaat meer over een verandering in je levensstijl, een gewoonte die je heel lang kunt aanhouden. Je wilt niet je hele leven lang calorieën tellen en iedere dag op de weegschaal staan. Positief blijven en jezelf een gevoel geven dat je zal slagen in je doelen, helpt je altijd een hele weg vooruit. Zoek naar beloningen die niet met voedsel te maken hebben. Je kunt je bijvoorbeeld belonen met een heerlijke massage of een bad, of koop bloemen om je woonkamer op te fleuren. Zoek manieren die sporten en diëten leuk maken. Zoek eventueel ook raad bij een van je familieleden, vrienden of collega’s.

Methode 2: wat mag je (niet) eten

  • Je mag geen junkfood meer eten. Verwerkt voedsel bevat veel meer calorieën en vetten. Eigenlijk bevat het alle slechte stoffen in grote hoeveelheden: nitraten, giftige stoffen… Het is bovendien ook heel slecht voor je taille, en je gezondheid.
  • Drink water, H2O, en hoe je het ook nog wil noemen. Frisdranken, fruitsapjes en allerlei soorten energiedrankjes bevatten vaak te veel calorieën die je nodig hebt wanneer je geen al te zware oefeningen aan het doen bent. Dit kan dus juist leiden tot gewichtstoename. Water, fruitdrankjes die weinig suiker bevatten en theetjes zijn en blijven de beste drankjes die je kunt drinken.
  • Vermijd alcohol. Het dehydrateert je en voegt die extra calorieën toe die je eigenlijk niet nodig hebt. Drink twee glaasjes water voor je aan je maaltijd begint om je hongerlust te bedwingen. De voordelen van water zijn verbazingwekkend. Het helpt je spieren, zuivert je huid, vermindert je eetlust, is goed voor je nieren en het helpt je om beter naar het toilet te gaan. Nog steeds niet overtuigd? 17 slokken water drinken (na elkaar) kan je metabolisme in 10 minuten tijd met zo’n 30 minuten versnellen.
    Hamster fruit en groenten. Als je niet zo verzot bent op water, of het lukt je niet om dagelijks veel water te drinken, kun je een beroep doen op groenten en fruit. Ze bevatten weinig calorieën omdat ze grotendeels uit water bestaan. Bovendien bevatten ze heel veel vitaminen en voedingsstoffen. Diëten waarbij je veel fruit en groenten moet eten, verlagen het risico op verschillende soorten kanker en andere chronische ziektes. Ze bevatten ook belangrijke vitamines, mineralen en vezels die belangrijk zijn voor een goede gezondheid en een smalle taille.

Pin It on Pinterest

Share This