Lifestyle

Een gezonde levensstijl aannemen

Wil je gezonder beginnen leven en het leven als coachpotato achter jou laten? Er zijn ongelooflijk veel dingen die je kunt doen, gaande van een gezond dieet tot veel sporten.

1

Deel 1: kies gezond voedsel
* Kies voedsel dat zo weinig mogelijk ongezonde vetten bevatten. Ongezonde vetten zijn transvetten en verzadigde vetten. Ze doen je cholesterolgehalte stijgen en dus ook het risico op hartziektes. Gefrituurd voedsel, diepvriespizza en andere voorbewerkte voedingsmiddelen bevatten transvetten. Vermijden dus! Kaas, rood vlees en zuivelproducten bevatten verzadigde vetten. Kokosnootolie bevat ook veel verzadigde vetten, maar het is wel goed voor je cholesterol. Gebruik dus met mate!
* Selecteer voedsel dat weinig suiker bevat, en veel verfijnde koolhydraten. Beperk je consumptie van snoepen, frisdranken, fruitdranken en wit boord. Kies in ruil voor verse groente, versgeperste fruitdranken en bruin brood.
* Voeg biologisch voedsel toe aan je dieet. Winkel in een lokale biosupermarkt of bij een kleinhandelaar in de buurt. Biologisch voedsel is voedzaam en bevatten niet veel pesticiden. Bovendien zijn ze ecologisch vriendelijk. Als prijs een belangrijke factor is voor jou, overweeg dan om enkel bepaalde biologische producten te kopen zoals appels, bessen, druiven, sla…

Deel 2: sport
* Start en eindig je sportoefeningen met stretchen. Het zal je spieren opwarmen voor je workout en je spieren helpen ontspannen erna.
* Ga drie tot vijf keer per week naar de fitness. Sport een halfuur of een uur (naargelang hoeveel tijd je hebt) en combineer zowel cardio- en krachtoefeningen. Experts raden aan om iedere week minstens 150 minuten te sporten.
* Sport in de buurt. Ga joggen of neem je hond mee voor een wandeling. Zorg dat je met eenzelfde snelheid wandelt of loopt voor een dertigtal minuten.
* Geniet van rigoureuze dagelijkse activiteiten. Zowel in de tuin werken als je huis poetsen kan goed zijn voor je lichaam. Je kunt ook meer fysieke activiteit in je dag steken door de trappen te nemen i.p.v. de lift, je auto iets verder te parkeren van de winkel of even te gaan wandelen tijdens de lunch.
* Gebruik je auto (bijna) niet meer. Wandel of niets naar jouw bestemming. Als je met het openbaar vervoer komt, stap dan een aantal haltes vroeger af en wandel de calorieën eraf.

Deel 3: vermijd ongezonde gewoontes
* Vermijd jojodiëten. Wanneer je een aantal kilo’s verloren bent door gezond te leven, blijf dan hard werken om je gewicht op peil te houden.
* Sport met mate. Te lang sporten of te veel last hebben na het sporten kan ervoor zorgen dat je geblesseerd raakt. Probeer altijd rustpauzes in te lassen tussen oefeningen.
* Weet hoeveel je weegt. Zowel overgewicht als ondergewicht hebben, is niet goed voor je gezondheid. Raadpleeg je dokter om het ideale gewicht voor jouw leeftijd en lichaamstype te weten te komen.
* Vermijd sigaretten en alcohol. Roken wordt geassocieerd met een heleboel gezondheidsrisico’s zoals hart- en leverziektes en kanker. Ook overmatig en langdurig gebruik van alcohol kan leiden tot leverziektes, kanker, hartziektes, depressie en alcoholvergiftiging.
* Slaap voldoende. Studies hebben aangetoond dat mensen die te weinig slapen, tot verdikken. Probeer iedere nacht 7 tot 9 uur te slapen.
* Vergeet geen zonnecrème te smeren. Je lichaam blootstellen aan de zon kan leiden tot verscheidene gezondheidsrisico’s en kanker. Wanneer je buiten komt en de zon schijnt, zorg dan dat je huid beschermt is en smeer een goede zonnecrème met factor 30. Ook op bewolkte dagen kan zonnecrème van pas komen.

Deel 4: goede hygiëne
* Douche wanneer het nodig is. Wanneer je een fysieke activiteit hebt uitgevoerd, neem dan zeker een douche.Poets en flos je tanden dagelijks.
* Was je voeten. Was ook het vuil weg tussen je tenen. Het kan voor onaangename geuren zorgen.
* Draag propere kleren. Verander dagelijks je ondergoed en kousen.
* Was je handen. Was je handen voor je eten begint te maken en na elke maaltijd. Ook wanneer je naar het toilet bent geweest of wanneer je aan een klein wondje bent geweest. Vergeet ze zeker niet te wassen wanneer je je neus hebt gesnoten, of hebt moeten niezen of hoesten. Experts raden aan om je handen te wassen met warm water en zeep voor minstens 20 seconden.

Extra tips
* Drink altijd voldoende water
* Regelmatig sporten geeft je immuunsysteem een boost en beschermt je tegen hartziektes, kanker, diabetes en obesitas. Onthoud dat je fysieke gezondheid ook een effect kan hebben op je mentale gezondheid. Bewegen is positief voor je gezondheid en voorkomt angst en depressies.
* Zoek informatie op over positieve psychologie en langdurig geluk. Gelukkige mensen blijken meer op te zoeken over hoe je gezond kunt leven en leven dus daadwerkelijk gezonder. Geluk draagt dus bij tot een gezonde levensstijl.

Pin It on Pinterest

Share This