Lifestyle

Gezondheidsadvies dat je aan je 20-jarige zelf had willen geven

Veel mensen hebben spijt dat ze bepaalde dingen niet vroeger hebben gedaan. Gezondheid maakt daar ook een deel van uit. Welk gezondheidsadvies hebben ouderen die ze graag aan de jonge spruitjes willen meegeven. Je leest het hier.

1

Hou van jezelf
Het is cliché, maar leer van jezelf te houden. Van je positieve kanten, maar ook van je negatieve kanten. Pas als je houd van jezelf kan je van anderen houden. Houd ook van je lichaam en behandel het goed. Je krijgt er maar één.

Stop met kritisch te zijn over je lichaam
Je spendeert sowieso te veel tijd aan klagen en zagen over je lichaam. Stop met je lichaam te vergelijken met dat van anderen en spendeer die tijd aan het vieren van hoe blij je eigenlijk mag zijn met jouw lichaam. Je had misschien een kleiner buikje gewild, maar kijk dan eens naar je benen, of die prachtige ogen? Iedereen heeft wel iets uniek, en daar moet je naar kijken, niet naar die kleine pietluttigheden die je graag anders had gewild.

Vertrouw op je instincten
Diep in je hart weet je wat goed is voor je (dus niet om 3 uur gaan slapen of op het strand zonnebaden zonder zonnecrème op te smeren). Wees niet bang om je buikgevoel te volgen, zelfs al denken anderen daar anders over.

Stop met geven om wat andere mensen denken
Laat pijnlijke, verpletterende commentaren van je af rollen zoals het water van een eend zijn rug rolt. Je hebt niemands goedkeuring nodig om te weten wat je waard bent. Spendeer je tijd met mensen die je goed voelen. Negativiteit is besmettelijk, maar gelukkig ook positiviteit.

Doe dingen waar je een mooi persoon van wordt.
Wanneer je je sterk en energievol voelt, zie je dat ook.

Zorg dat onzekerheden je niet tegenhouden om nieuwe dingen te proberen of dingen te doen waarvan je gelukkig wordt.
Er goed uitzien in een badpak is geen voorwaarde om goed te zijn in surfen. Wat je ook wilt proberen – je inschrijven voor een halve marathon, snowboardlessen nemen, yogalessen nemen – als je het nu niet doet, zal je het misschien nooit meer doen.

Stop met viezigheden te eten
Als je alleen woont, kan je altijd kiezen wat je eet. Dat gaat natuurlijk samen met ongezond eten. Je kunt donuts eten als ontbijt en ijscrème als avondeten, maar als je niet snel voor een gebalanceerde levensstijl gaat kiezen, kan je al snel in een patatje veranderen en kan het jaren duren vooraleer je terug je normaal gewicht en lichaam terug hebt.

Beweeg iedere dag en maak er een prioriteit van
Loop op sommige dagen een aantal kilometers en op andere dagen een paar meter. Zorg dat je er steeds plezier aan beleeft.

Draag zorg voor jezelf, iedere dag
Elk hapje dat je eet en elke minuut dat je ergens spendeert, moet je jezelf afvragen: ‘ Is dit gezond voor mijn lichaam en ziel?’

Verandering is helemaal niet zo eng als je denkt
Het ziet er misschien allemaal lastig uit, maar veranderingen zorgen voor nieuwigheden en die nieuwigheden blazen ook nieuw leven in jouw leven!

Zoek hulp
Niemand zegt dat je alles alleen moet kunnen. Een goede band met je familie, goede vrienden of goede buren kunnen je altijd helpen als je het even niet alleen aankunt.

Blijf jezelf 20 voelen
Wees niet te veel bezig met ‘volwassen worden’. Behoud die jeugdige energie, want je mentale gezondheid is even belangrijk als je fysieke gezondheid.

Pin It on Pinterest

Share This