Gewichtsverlies

Handige adviezen om vet te verliezen

Bezoek je regelmatig de sportschool en blijft het resultaat uit? Dan is er grote kans dat je iets belangrijks over het hoofd ziet.

Voordat jouw persoonlijke sportplan op de schop gaat en er relatief kleine aanpassingen worden gedaan is het belangrijk om juist even uit te zoomen. Neem je wel de juiste supplementen en plan je de inname van calorieën na de training wel op de juiste manier?

Handige adviezen om vet te verliezen

De algemene adviezen weten we nu wel: meer water drinken, minder alcohol nuttigen en meer eiwitten binnenkrijgen. Maar of veel mensen bijvoorbeeld al bekend zijn met een superbes van een exotisch oord die meer vet verbrandt dan een 30 minuten durende training? Daar valt nog winst te behalen.

Als je in vorm wilt zijn dan geldt ook hier het 80/20 principe. 80% van onze resultaten zijn afkomstig van 20% van onze inspanningen. Feit is dat we ons veel op randzaken en kleinere, onbelangrijkere factoren richten in onze poging de resultaten te verbeteren. De harde waarheid is dat wij ons teveel concentreren op kleine details. De drie belangrijkste adviezen zijn:

1. Speel niet vals als het om voeding gaat!
Er zijn vele systemen en diëten om te volgen. Het overkoepelende advies is: zorg dat je zoveel calorieën binnenkrijgt als je nodig hebt. Als gewichtsverlies het doel is dan zul je moeten zorgen dat je net wat minder binnenkrijgt. Eet volwaardige voeding (zoveel mogelijk onbewerkt) en zorg dat je je groentes en voldoende eiwitten binnenkrijgt.

2. Mis geen enkele training!
Ook hier geldt dat vals spelen geen enkel nut heeft. Welke vorm van training je ook kiest het is belangrijker dat je het consequent uitvoert dan de vorm zelf.
Simpel gezegd zal het juiste dieet zorgen voor vetverlies en de training zal zorg dragen voor gezonde spiermassa (toning) en de cardiovasculaire toestand. De ene is niet belangrijker dan de andere.

Het advies is om drie keer per week te gaan trainen, je volledig te concentreren op de uit te voeren taak en ervoor gaan.

3. Doe aan onzichtbare training!
Deze term slaat op alle trainingsactiviteiten die je buiten de sportschool uitvoert. Deze handelingen kunnen bijdragen aan herstel en het verbranden van extra calorieën. Hierbij kun je denken aan lopend of op de fiets naar je werk gaan, de hond uitlaten, de trap nemen, met kinderen spelen of een aantal baantjes zwemmen als je op vakantie bent. Allerlei bewegingspatronen waarvan we ons niet altijd bewust zijn, maar die even of misschien wel belangrijker zijn dan de reguliere trainingsuren in de sportschool.

Pin It on Pinterest

Share This