Lifestyle

Blijf langer jong met het Anti-Aging Dieet

Oorspronkelijk waren diëten bedoeld om ziektes zoals obesitas en diabetes te verhelpen, maar de afgelopen jaren is er ook veel onderzoek gedaan om met het menselijke verouderingsproces te vertragen. Wetenschappers zijn het er over eens dat een gebalanceerd dieet, met de juiste voedingsstoffen, de menselijke levensspanne kan verlengen. Lees hieronder de belangrijkste methoden, alsook de voor- en nadelen.

Blijf langer jong met het Anti-Aging Dieet

Caloriebeperking

Door middel van caloriebeperking zou men het verouderingsproces kunnen vertragen. Je immuunsysteem wordt er sterker door en de schade aan je lichaam wordt beperkt. Het is hierbij erg belangrijk dat je voldoende vitaminen, mineralen en andere broodnodige voedingsstoffen binnenkrijgt. Groenten, fruit, vis, soja, noten, avocado, olijfolie en natuurlijk veel water of thee staan centraal in het dieet. Bekende caloriearme diëten zijn het 10 dagen dieet en het 40 punten dieet.

Walford’s onderzoek

Walford was een Amerikaanse gerontoloog (gerontologie is een tak van de wetenschap de het ouder worden bestudeert) die veel onderzoek heeft gedaan naar de mogelijkheden om veroudering tegen te gaan. Centraal in zijn onderzoek staat de aanname dat een optimaal voedingspatroon de menselijke levensspanne kan verlegen. Om dit te kunnen bewijzen heeft hij dieren op caloriearme diëten gezet. De levensspanne van de proefdieren werd met wel 50% verlengd. Hij heeft ook onderzoek op mensen verricht. Caloriearme diëten verbeterden de hartfuncties en vertraagden de opmars van Parkinson in een vroeg stadium.

De voordelen van deze methode zijn:

-langdurige gezondheidsvoordelen
-geleidelijke start
-leidt tot gewichtsverlies

De nadelen van deze methode zijn:

-caloriebeperking brengt energieverlies met zich mee
-hoofdpijn, tragere wondheling
-psychologische problemen
-onregelmatige menstruatie

Pin It on Pinterest

Share This