Gewichtsverlies, Producten

Het bananendieet: de nieuwe pompelmoes?

Het bananendieet is een nieuwe hype in Japan; de fruitsoort vliegt de deuren van winkels uit. Het dieet is heel simpel: het eerste wat je ’s morgens doet is een banaan eten. Net als bij het pompelmoesdieet wordt er een magische eigenschap toegewezen aan een vrucht die ze niet echt heeft. Bananen kunnen een belangrijk en gezond onderdeel uitmaken van een dieet, maar ze kunnen niet op wondere wijze vet doen verdwijnen.

Enkele feiten over de banaan:

• Een banaan van gemiddelde grootte bevat ongeveer 108 kilocalorieën, 27 gram koolhydraten en 5 gram vet.
• Bananen bevatten veel vitamine B6 en in iets mindere mate vitamine C.
• Bananen bevatten pectine, wat helpt bij de spijsvertering.
• Bananen zijn vooral gekend voor de kalium die ze bevatten, maar een banaan maakt maar voor 13% deel uit van onze dagelijkse hoeveelheid.

Het bananendieet:

  • Eet elke ochtend één rauwe banaan. Je mag er ook twee eten.
  • Je mag ’s middags en ’s avonds eten wat je wilt, zolang je voor 8 uur ’s avonds eet. De meeste diëters eten wel minder rijst en gefrituurd voedsel.
  • Geen dessertjes bij de maaltijden. Een vieruurtje mag wel.
  • Eet tot je genoeg hebt, maar nog niet helemaal voldaan bent. Dit valt in lijn met een Japanse uitdrukking: Hara hachibu ni isha irazu (letterlijk: “geen dokter nodig voor een buik die voor acht tienden vol zit”).
  • Drink alleen water, geen frisdrank of koffie.
  • Geniet van je eten.
  • Ga vroeg slapen en slaap genoeg.
  • Doe aan lichaamsbeweging wanneer je wilt.

Het is wel een feit dat het traditionele Japanse dieet heel gezond is. Een paar van de langst levende mensen hebben in Japan gewoond en geleefd, of doen dat nog steeds. In plaats van ons in te laten met de laatste dieethypes, zouden we beter terugkeren naar dat traditionele dieet.

Pin It on Pinterest

Share This