Gewichtsverlies

Het proteïnedieet : voor- en nadelen

De media bekritiseert producten met veel koolhydraten en winkels bieden meer en meer etenswaren aan met een laag suikergehalte. Dit heeft veel te maken met de proteïne-hype die zijn intrede doet. Wat moet je nu weten over proteïnen of eiwitten als je van plan bent om af te slanken of om op gewicht te blijven? Hoe veel is aangeraden en wat gebeurt er als je te weinig of te veel eiwitten inneemt ? En wat heeft dit allemaal te maken met afslanken ?
Als je niet genoeg eiwitten opneemt kan dit nefast zijn voor je organen, van je hart tot je lever. Het immuunsysteem lijdt ook zwaar onder een eiwittentekort, dus je wordt sneller ziek en je bent vatbaarder voor infecties.

Het proteïnedieet voor en nadelen
Mannen hebben 0,8 gram proteïnen per kilogram per dag nodig, gemiddeld zo’n 56 gram per dag dus. Vrouwen hebben evenveel proteïnen nodig per kilogram, wat in het algemeen overeenkomt met 46 gram per dag. Let wel op, diëten gebaseerd op een hoge inname van eiwitten kunnen 145 gram per dag bevatten.
Wat is nu het gevaar als je teveel eiwitten neemt?
Als je een proteïnedieet volgt, bestaat de kans dat je ook veel vet binnenkrijgt. Meer vet betekent ook meer calorieën en een grotere kans op gewichtstoename. Deze extra kilo’s zijn vooral afkomstig door het eten van verzadigde vetten en cholesterol wat het risico verhoogt op hart- en vaatziektes. Daartegenover staat dat vele proteïne-aanhangers wel dagelijks in de sportschool zitten.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    De oplossing voor jou is om minder verzadigde vetten te eten en dit doe je het best door minder dierlijk vet te eten en bepaalde olies te vermijden. Kies mager vlees, snij het vet van je vlees of eet kleinere porties vlees. Door te veel proteïnen te eten kan je ook een tekort aan vezels hebben. Vul dit aan met bijvoorbeeld voor havermout te kiezen als ontbijt.
    Hoe kan je dan wel het best gezond afvallen?
    Gewichtsafname is meer afhankelijk van het aantal calorieën dat je inneemt en daarna weer verbrandt door te sporten. Het grootste voordeel van een proteïnedieet is dat je snel kan afvallen, maar dit zal niet blijven duren als je je lichaam niet blijft onderhouden ! Je kan dus gerust af en toe een supplement van proteïnen toevoegen aan je maaltijden, maar als je geen intensieve sporter bent, overdrijf je best niet met deze eiwitten. Je eet beter gewoon minder vet, suiker en let vooral op je calorieopname.

    Pin It on Pinterest

    Share This