Gewichtsverlies

Hoe kun je goed aan je dieet beginnen

Hoe veel keer zijn we al niet enthousiast aan een dieet begonnen en een aantal weken later alles opgegeven? Inderdaad, al duizenden keren. Het is zo gemakkelijk om goede voornemens te hebben, maar het is nog duizend keer gemakkelijker om ze los te laten. Hier zijn een aantal voorstellen, uitgeprobeerd en getest, die je hopelijk zullen helpen om vol te houden.

Realiseer je waarom je telkens opnieuw opgeeft. Psychologische problemen zoals verveling, geen zelfvertrouwen in het proces, geen geduld, of juist het tegenovergestelde: heel snelle resultaten, kunnen ervoor zorgen dat je je interesse verliest in een dieetprogramma. Ga dus op zoek naar de oorzaken waarom je telkens de motivatie verliest.

Analyseer je dieetprogramma. Bepaal voor jezelf wat je wilt bereiken (calorie-inname beperken, meer eten van een bepaalde voedselgroep zoals fruit of groenten…) en herbekijk je dieetplan zodat je nog steeds je dagelijkse doelen kunt bereiken, maar op een andere manier.

Heb vertrouwen in het resultaat. Als je geen vertrouwen hebt, zal ook geen resultaten zien. Te weinig vertrouwen is het resultaat van geen resultaat te merken. Bekijk het positief. Je zult misschien niet de gewenste kilo’s verloren zijn, maar je hebt misschien een zuiverdere huid, meer energie…

Wees geduldig en verwacht een geleidelijke verandering, geen plotse perfectie. Weinig mensen hebben veel geduld. We leven helaas in een wereld waarin alles onmiddellijk perfect moet zijn, dus we verwachten vaak ook dat we na een aantal weken diëten het perfecte lichaam moeten hebben. Dit is dus niet zo. Wees ervan bewust dat het tijd kost, maar dat een half jaar bijvoorbeeld niet veel is t.o.v. je leven.

Pin It on Pinterest

Share This