Lifestyle

Hoe kun je je honger stillen?

Eetlust hebben is een psychologisch en een lichamelijk fenomeen. Soms eten we omdat we ons vervelen, gestresseerd zijn, of gewoon omdat het ‘tijd’ is om te eten ook al hebben geen honger. Er bestaan veel pillen op de markt die je eetlust kunnen remmen, maar het is ook mogelijk om je eetlust op een andere en natuurlijkere manier af te remmen, namelijk door te sporten en door op je voedsel te letten.

Methode 1: je eetlust onderdrukken

  • Eet vezelrijk voedsel. Havermeel is bijvoorbeeld een ideaal product omdat het niet alleen helpt om je honger te stillen, maar het voorziet je ook van de nodige energie. Het is aangeraden om 14 gram vezels in te nemen bij iedere 1000 calorieën dat je inneemt. Dat is dus zo’n 28 gram voor vrouwen en 38 gram voor mannen. Als je doel is om gewicht te verliezen, voeg dan ook veel groeten en fruit toe aan je dieet die veel vezels bevatten. Als je havermeel of havermout eet tijdens het ontbijt, zal je gedurende de hele voormiddag geen eetlust meer hebben.
  • Drink koffie. Een aantal kopjes ’s morgens is voldoende om je metabolisme te boosten en je eetlust te verminderen. Helaas heeft koffie voor sommige mensen een omgekeerd effect. Het is aan jou om te ontdekken of het goed of slecht is voor je lichaam.
  • Eet donkere chocolade. Koop chocolade waarin minstens 70% cacao inzit. In die chocolade zit voldoende bitterheid die ervoor zorgt dat je eetlust vermindert. Dop je chocolade eventueel in een kop koffie om de impact te verdubbelen.
  • Hydrateer met water. Water vult ruimte. Aangezien ons lichaam voor een groot deel uit water bestaat, heeft het de hele dag nood aan water. Of je water nu lekker vindt of niet, het is een belangrijke vloeistof voor ons lichaam en het bevat 0 calorieën.
    Voeg twee druppels limoen toe aan je glas water om het op smaak te brengen.
    Water is een veel beter alternatief dan frisdrank of alcohol. Deze drankjes dehydrateren je lichaam.
    Als je tussen maaltijden honger hebt en je hebt al een gezonde snack gegeten, drink dan een glas water om je eetlust te verminderen.

Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Methode 2: je honger beheersen

    • Eet elke dag een ontbijt. Er is een reden waarom mensen het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag vinden. Je ontbijt overslaan resulteert in snacken de hele dag door.
      In tegenstelling tot wat velen denken, neemt je gewicht juist toe als je niet onbtijt.
      Andere maaltijden overslaan heeft hetzelfde effect als het overslaan van je ontbijt. Ook al geloven veel mensen dat als je maaltijden overslaat, je gewicht verliest, niets is minder waar.
      Snack gezond. Er is helemaal niets mis met een snack in de namiddag, maar zorg ervoor dat je fruit of groenten eet. Deze snacks zullen je eetlust verminderen zodat je het nog tot het avondmaal kunt volhouden. Bovendien bevatten ze veel vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen die goed zijn voor je lichaam.
    • Vermijd suiker in voedsel en in drank. Het zal je honger niet stillen en je zult de hele dag door snacken.
      Eet mindful. Er zijn een aantal technieken die je kunnen helpen om aandachtig te eten. De bedoeling is om je te concentreren op elke stap van het eetproces zodat je je bewust wordt van de grootte van je portie en de wedstrijd om je maaltijd af te ronden vertraagt.
      Het doel van mindful eten is niet om andere activiteiten te doen terwijl je eet zoals tv kijken of achter de computer zitten. Deze activiteiten zorgen er net voor dat je je niet meer bewust bent van wat je allemaal aan het eten bent.
      Bijvoorbeeld: het eten van een rozijn of een ander gedroogd fruit. Voel de textuur aan, bekijk de kleur, ruik eraan en proef ervan. Op die manier ervaar je op een aandachtige manier wat je precies aan het eten bent.
    • Probeer gemiddeld 20 minuten te eten per maaltijd zodat je voldoende tijd hebt om te kauwen, en je voedsel in te slikken zodat alles goed kan verteren.
      Link je voedsel met je fysiologie. Hoeveel maaltijden je per dag eet, hangt af van je sportdoelstellingen, levensstijl en volgzaamheid. Er zijn voordelen verbonden aan het feit dat je slechts drie maaltijden eet per dag, maar ook aan het feit dat je acht maaltijden eet per dag. Het is dus belangrijk om uit te zoeken wel systeem het beste voor jou werkt.
    • Eet vaker. Als je 6 à 8 maaltijden eet per dag, betekent het niet dat je metabolisme zal versnellen, of je gewicht zal verliezen. Als je bijvoorbeeld drie maaltijden eet van 1000 calorieën of 6 maaltijden van 500 calorieën, dat maakt op zich helemaal niets uit. Je energieniveau blijft hetzelfde.

    Pin It on Pinterest

    Share This