Fitness

Hoe kun je nog voldoende sporten wanneer je 40 jaar bent

Toen je 25 jaar was, had je nooit gedacht dat de tijd zo snel voorbij zou vliegen. Toch kun je dankzij een gezonde levenstijl en dagelijkse fysieke activiteit nog in vorm blijven. Volg de volgende stappen.

Besef wat je huidige gezondheidstoestand is. Naarmate je leeftijd en toestand, zijn er veel sporten waaruit je kunt kiezen. Als je al fit bent, kun je kieze voor aerobics, ben je iets minder fit, kies dan voor een rustigere sport en ga joggen of doe aan nordic walking.

Andere opties kunnen zijn: tai chi, zwemmen, wandelen, extra activiteiten in het huis of in de tuin…
Er zijn heel veel gezondheidscentra waar je advies kunt vragen. Het kan een sportclub zijn of een openbaar fitnesscentrum, maar ook de sociale werker of een gezondheidsmedewerker kunnen je advies geven.

Sport terwijl je naar muziek luistert of vraag aan een vriend om mee te doen.
Als je extra materiaal nodig hebt, investeer er dan in om het allemaal veiliger te maken. Dit kunnen zijn: elleboog- of kniebeschermers, helm…

Wanneer je sport, ga er dan niet te ver in en bescherm jezelf van mogelijke blessures. Als je plots veel gaat sporten, terwijl je voordien eigenlijk weinig sportte, dan kan het moeilijk zijn om er mee te beginnen. Het is gewoon de bedoeling om vol te houden, en dan geraak je er wel!
Vermijd een aaneenschakeling van zware oefeningen, om erna wat rustigere oefeningen te doen. Het kan je blessures opleveren. Het is beter om een balans te vinden.

Pin It on Pinterest

Share This