Voeding

Hoe kun je meer water drinken?

Water is extreem belangrijk voor onze gezondheid; ongeveer 60% van ons lichaam bestaat uit water en de gevolgen van dehydratie kunnen levensgevaarlijk zijn. Hoewel er veel onenigheid bestaat tussen wetenschappers over hoe veel water we eigenlijk dagelijks moeten drinken, is de bewering dat we 8 glazen per dag moeten drinken niet meer de regel bij uitstek. Door frisdranken of alcoholische dranken te vervangen door water kan je je gewicht en eetlust onder controle houden, slaap en energieniveau verbeteren, alsook het risico op chronische ziektes zoals diabetes verlagen. Er bestaan veel gezonde en doelmatige manieren als je meer water wilt drinken voor atletische of gezondheidsredenen!

1

Methode 1: maak het gemakkelijker om water te drinken

Weet op voorhand hoeveel liter water je dagelijks moet drinken. Een man zou gemiddeld 3,7 liter water moet drinken, en een vrouw 2,7 liter om gezond te zijn. Deze hoeveelheid kan natuurlijk variëren naargelang je gezondheidstoestand, het klimaat en het water dat reeds vermengd zit in je voedsel. Wees je ervan bewust dat je ongeveer 80% van je dagelijkse waterhoeveelheid uit de vloeistof haalt en 20% uit je voedsel. De belangrijkste factor om meer water te drinken is om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken water te drinken. Probeer een van de volgende suggesties om extra water te drinken.

Neem altijd water mee. Zorg dat je een herbruikbare fles in je handtas hebt zitten zodat je die altijd en overal kunt vullen. Leg zeker ook altijd een flesje water in je auto of op je bureau. Als je zelf de gelegenheid creëert om meer water te drinken, zal je dat ook effectief doen.

Zorg dat je eraan herinnerd wordt. Probeer een alarm te zetten op je gsm of computer die je er ieder uur aan herinnert water te drinken. Je kunt bijvoorbeeld ook ‘triggers’ ontwikkelen. Enkele triggers kunnen bijvoorbeeld zijn: water drinken wanneer je een telefoontje krijgt, wanneer je aan het stretchen bent aan je bureau, wanneer iemand je naam zegt, of wanneer er reclame is op tv.

Lobby voor een waterkoeler op kantoor. Als je een waterkoeler hebt dat vlakbij jou staat, zal je sneller naar een glaasje grijpen i.p.v. naar de keuken of het restaurant te snellen voor een kop koffie.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Methode 2: drink ongezoete op water gebaseerde drankjes

    Drink ongezoete thee. Kruidenthee of fruitthee zijn eigenlijk water met natuurlijke en calorievrije smaken. Probeer eens een warm theetje te drinken ’s morgens vroeg i.p.v. warme koffie. Om een op smaak gebracht drankje met water te drinken, probeer je best een warme of koude ijsthee met verschillende smaken: munt, aardbeien, perzik, limoen…

    Voeg limoen, citroen of andere natuurlijke smaakversterkers toe aan water. Snij een stukje citroen en voeg het toe aan je water. Op die manier ben je de ‘smaak’ van water niet snel beu, maar drink je toch iets anders en blijf je op die manier gezond bezig. Probeer muntblaadjes, komkommerstukjes of besjes om je water op smaak te brengen. Er zal vast en zeker wel iets tussen zitten dat je graag drinkt.

    Probeer bruiswater. Als je normaal gezien frisdrank drinkt, kun je dit op een goede en gezonde manier vervangen door caloriervij spuitwater te drinken.

    Methode 3: Vervang alcoholische dranken en frisdrank door water

    Wees je ervan bewust dat gezoete drankjes of alcohol nooit een vervangen kunnen zijn voor water. Als je regelmatig frisdrank of fruitsap drinkt, of bier of wijn drinkt bij het avondeten, overweeg dan om die drankjes door water te vervangen. Ook al bevatten die drankjes veel water, het is beter om dagelijks veel meer water in te nemen en de neveneffecten van gezoete en alcoholische drankjes voorgoed vaarwel te zeggen.

    Vervang minstens 1 drankje per dag door water. Drink een glas water i.p.v. een tweede kop koffie ’s morgens. Drink ook een glas water voor je begint te lunchen en wissel alcoholische dranken af met water tijdens een nachtje uit.

    Zorg ervoor dat water je lievelingsdrankje wordt. Frisdrank of sportdrankjes vervangen door water kan lastig zijn, maar het is de gemakkelijkste manier om je waterinname te vergroten. Vervang die fles cola op je bureau door een grote fles water of gebruik de waterkoeler als excuus om meer rond te lopen op het werk.

    Les je dorst met water. Studies hebben aangetoond dat als je dorst hebt, water de enige manier is om je dorst te lessen. Andere drankjes zoals energiedrankjes of fruitsap lessen je dorst maar tijdelijk en bevat ook veel meer calorieën.

    Methode 4: drink water voor, tijdens en na de maaltijd

    Drink water bij elke maaltijd. Vervang het drankje dat je altijd drinkt door water of drink op z’n minst een paar slokken. Je kunt niet alleen geld sparen wanneer je uit gaat eten door water te bestellen, maar je kunt je ook heel wat calorieën besparen.

    Drink een glas water na elke maaltijd. Het kan je helpen om dat voldaanheidsgevoel langer aan te houden en het helpt ook om je voedsel sneller te verteren.

    Methode 5: motiveer jezelf door drankspelletjes met water te spelen

    Speel water pingpong. Drankspelletjes met water kunnen je echt helpen meer water te drinken. Onthoud wel dat je niet te veel water mag drinken, want dat kan fataal zijn. Als je dit spelletje 1 keer per week speelt, zal je op het einde van de maand een groot verschil merken. De spelregels zijn dezelfde als bij beerpong.

    Speel waterbank. Het is een grappig spelletje dat je zowel met je gezin als met je kotgenoten kunt spelen. Je motiveert niet alleen jezelf meer water te drinken, maar de winnaar kan ook geld verdienen op het einde van het spel! Je hebt een spaarpotje nodig om geld in te steken. Bepaal hoe lang je het spel zult spelen en beslis hoe veel elk glas water waard is (dit geld zal je in het spaarpotje steken). Zorg er wel voor dat het een bedrag is dat iedereen zich kan veroorloven. Telkens je een volledig glas water drinkt, schrijf je dat op (op papier of op je gsm). Speel dit spelletje wel met mensen die je kunt vertrouwen en waarvan je weet dat ze niet zullen valsspelen. Op het einde van de week stort je het geld dat je opgedronken hebt in de spaarpot. Op het einde van het spelletje (bijvoorbeeld een maand later), tel je wie het meest heeft bijgedragen. Die persoon krijgt al het geld, want die heeft het meeste water gedronken.

    Pin It on Pinterest

    Share This