Voeding

Je hoeft die snacks voor het slapengaan helemaal niet te laten, maar er zijn wel een aantal voorwaarden

Als je na het avondeten nog nooit in de keuken op zoek bent gegaan naar restjes, mag je nu stoppen met lezen. Gelukkig ben ik er zeker van dat meer dan 95% wel verder zal lezen. De meeste onder ons zijn schuldig aan het “latenightsnacken”. Je kan je zo goed voelen omdat het op dat moment zo heerlijk smaakt, maar nadien voelen we ons altijd slecht. Waarom doen we dit toch altijd? Hoe veel onenightstands we gehad hebben toen we twintig waren, zouden die latenightsnacks ons ‘s morgens nog slechter doen voelen. De reden daarvoor is dat onderzoek heeft aangetoond dat ’s avonds laat eten, heel slecht is voor de gezondheid en zorgt voor gewichtstoename.

Je hoeft die snacks voor het slapengaan helemaal niet te laten, maar er zijn wel een aantal voorwaarden

Volgens de theorie is het zo dat ons metabolisme langzamer gaat werken ’s avonds, waardoor we ons voedsel niet snel meer gaan verteren. Het voedsel wordt dus opgeslagen in de vorm van vet. Ondanks de vele onderzoeken is het nog steeds niet duidelijk waarom ons metabolisme vertraagt. Wetenschappers geloven dat het een combinatie is van ons circadiane ritme (een dagelijkse cyclus van de activiteit waargenomen in vele levende organismen) en een inherente gewoonte dat we van onze prehistorische voorouders geërfd hebben. Het zou mogelijks kunnen dat onze voorouders altijd later aten, omdat het voedsel dan langer in hun lichaam bleef. Dat was toen noodzakelijk om te overleven, aangezien het voedsel schaars was. Dit kan dus de reden zijn waarom mensen meer honger hebben ’s avonds en waarom we grotere porties eten bij het avondeten.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Wat moet je nu eigenlijk doen om dat latenightsnacken tegen te gaan?
    Het makkelijkste antwoord is: stop met eten na 6 uur ’s avonds. Maar deze regel is niet makkelijk te volgen. Als deze regel geen optie is voor jou (en ik denk voor de meeste onder ons), volg je best de andere wetenschappelijke regel: eet na het avondeten voedsel dat veel eiwitten bevat. Voedsel dat veel eiwitten bevat vergroot je spiermassa en zorgt ervoor dat je metabolisme op peil blijft, zelfs wanneer je lichaam aan het rusten is. Een studie heeft 44 mannen geselecteerd om 30 minuten voor bedtijd een proteïne shake te drinken, terwijl ze ook een fitnessprogramma volgden. De studie heeft aangetoond dat de mannen die deze shakes dronken meer spieren kregen dan de mannen die dat niet deden. Het is dus beter om extra spieren te kweken dan vet te kweken, nietwaar?

    Auteur en biochemicus Shawn M. Talbott is volledig “into latenightsnacks”, zolang ze maar gezond zijn. Dankzij die snacks blijft je bloedsuikerspiegel op peil, wordt eiwitsynthese gestimuleerd en blijft de spiermassa  op peil. Deze drie dingen zorgen er allemaal voor dat je vet verliest, slank blijft, je honger onder controle kunt houden, je humeur verbeteren… De beste snacks dat je kunt eten zijn appelen, kaas, yoghurt en granola.

    Fitness coach Pat Barone zegt ook dat je voedsel moet eten dat veel eiwitten bevat. Tonijn of kalkoen zijn ook goede bronnen van eiwitten, omdat ze je helpen slapen. Volgens haar is het wel zo dat als je ’s avonds veel eet, je waarschijnlijk te weinig eet tijdens de lunch, of te veel koolhydraten eet i.p.v. eiwitten.

    Pin It on Pinterest

    Share This