Voeding

Is het goed om te drinken bij je maaltijd?

Sommigen beweren dat drinken bij de maaltijd slecht is voor je spijsvertering. Anderen zeggen dat de giftige stoffen in je lichaam toenemen, wat leidt tot verscheidene gezondheidsproblemen. Maar is een glaasje water bij de maaltijd nu echt zo slecht zoals er gezegd wordt? Of het is het gewoon een mythe? Lees hier hoe vloeistoffen je spijsvertering en gezondheid beïnvloeden.

Is het goed om te drinken bij je maaltijd

Er bestaat geen twijfel dat het dagelijks drinken van voldoende vloeistoffen veel voordelen met zich meebrengt. Nochtans beweren sommigen dat het tijdstip waarop je drinkt erg belangrijk is, en dat je dus beter niet drinkt als je aan het eten bent.

Hieronder lees je de drie meest gangbare argumenten waarom drinken tijdens de maaltijd slecht is voor je spijsvertering. We leggen in het artikel uit welke argumenten kloppen, en welke eigenlijk helemaal verzonnen zijn.

Alcohol en zure dranken hebben een negatief effect op je speeksel

Sommigen beweren dat alcohol of zure dranken je speeksel doen opdrogen, waardoor je lichaam het moeilijker heeft om voedsel te verteren. Deze bewering klopt slechts voor een deel. Alcohol zorgt er inderdaad voor dat je minder speeksel zal aanmaken (zo’n 10 tot 15% minder), maar dat geldt alleen voor de drankjes met een hoog alcoholpercentage zoals rum of wodka. Zure dranken daarentegen verhogen de afscheiding van speeksel. Er is ook nog geen enkel onderzoek dat heeft aangetoond dat alcohol of zure dranken (wanneer je ze met mate drinkt) een slechte invloed hebben op je spijsvertering en de opname van voedingsstoffen.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Water, maagzuur en spijsverteringsenzymen

    Velen beweren dat water drinken tijdens de maaltijd het maagzuur en de spijsverteringsenzymen in het lichaam verdunnen. Daardoor zou je lichaam voedsel moeilijker kunnen verteren. Nochtans is deze bewering niet juist, want je spijverteringsstelsel kan onmogelijk zijn afscheidingen aanpassen op basis van een maaltijd.

    Vloeistoffen en de spijsverteringssnelheid

    Een derde en laatste argument is dat drinken bij de maaltijd ervoor zorgt dat het voedsel sneller het lichaam verlaat. Dat betekent dat het voedsel minder lang in contact komt met maagzuur en spijsverteringsenzymen, waardoor het verteringsproces veel trager verloopt. Hoe logisch deze redenering ook mag klinken, ze is fout. Geen enkel wetenschappelijk onderzoek heeft deze uitspraak aangetoond. Studies hebben wel aangetoond dat vloeistoffen sneller het lichaam verlaten dan vast voedsel, maar dat ze geen invloed hebben op je spijsverteringssnelheid.

    Samengevat: vloeistoffen drinken tijdens de maaltijd, of het nu water, alcohol of zure dranken zijn, hebben geen invloed op de snelheid van je spijsverteringsproces.

    Water, maagzuur en spijsverteringsenzymen

    In sommige gevallen kunnen vloeistoffen de spijsvertering verbeteren
    Vloeistoffen helpen bij de afbraak van grote stukken voedsel, waardoor ze gemakkelijk door je slokdarm je maag bereiken. Ze helpen dat het voedsel zich snel door het lichaam “transporteert” waardoor je minder snel een opgeblazen hebt, of last hebt van constipatie. Verder scheidt je maag ook water, maagzuur en spijsverteringsenzymen af tijdens het spijsverteringsproces. Dat water dat wordt afgescheiden is noodzakelijk om de aanmaak van spijsverteringsenzymen te bevorderen.

    Samengevat: als je nu drinkt tijdens de maaltijd of voor de maaltijd, vloeistoffen spelen belangrijke rollen tijdens het spijsverteringsproces.

    Water doet je minder eten, waardoor je minder calorieën inneemt
    Als je water drinkt tijdens je maaltijd, kan het handig zijn om eens een pauze in te lassen tussen verschillende hapjes. Op dat moment kan je voor jezelf bepalen of je nog honger hebt of niet. Dat kan echt een moment zijn waarop je moet beseffen dat je je niet mag overeten. Het is ook heel handig om gewicht te verliezen. Op tijd stoppen met eten is dus de boodschap. Eet tot je voldoende hebt gehad, niet tot je vol zit.

    Om het nog eens allemaal geloofwaardiger te maken: een studie heeft aangetoond dat mensen die gedurende 12 weken 500ml water voor elke maaltijd drinken, 2kg meer verliezen. Het versnelt bovendien ook je metabolisme.

    Het is wel belangrijk om te onthouden dat bovenstaande feiten enkel gelden inzake water, en niet met drankjes die calorieën bevatten. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de calorie-inname zo’n 8-15% hoger was bij mensen die frisdranken, melk of fruitsap dronken tijdens de maaltijd.

    Samengevat: water drinken kan ervoor zorgen dat je zelf je eetlust kan bepalen, voorkomt dat je je overeet en gewichtsverlies bevordert. Dit is niet toepasbaar op dranken die calorieën bevatten.

    Sommige mensen zouden beter geen vloeistoffen drinken tijdens de maaltijd

    Voor de meeste mensen heeft drinken bij de maaltijd dus geen slechte invloed op de spijsvertering. Hoewel, als je last hebt van een gastro-oesofageale reflux (het terugvloeien van maagzuur in de slokdarm), is het beter om niet te drinken bij de maaltijd. Dat komt omdat vloeistoffen ervoor zorgen datje maag groter wordt, waardoor de druk op je maag ook verhoogt.

    Jouw keuze is belangrijk

    Of je nu maaltijden drinkt bij de maaltijd, of niet, het kan eigenlijk geen kwaad. Kies waar je je het best bij voelt. Maar houd het wel altijd bij water!

    Pin It on Pinterest

    Share This