Producten

“Just Stop Eating So Much!”

Just Stop Eating So Much is een dieetboek geschreven door Gregg McBride, die vroeger meer dan 200 kilogram woog. Hij had alles geprobeerd om zijn overgewicht weg te werken: verschillende diëten (waarvan vele crashdiëten), steun- en praatgroepen, dure gewichtsverliesprogramma’s, enz. Uiteindelijk was het door gewoon minder te eten en meer te bewegen dat McBride serieus begon af te vallen.

In zijn boek vertelt McBride over zijn strijd met zijn overgewicht, en de discriminatie en schaamte die ermee gepaard gingen. De titel Just Stop Eating So Much (letterlijk: “stop gewoon met zoveel te eten”) is eigenlijk het advies van een werkcollega van McBride toen die nog 200 kilo woog. Eerst was McBride een beetje teleurgesteld met zo’n simpel advies, maar hoe meer hij erover nadacht, hoe zinvoller het leek. Hij overat zich vaak, en toen hij zich hiervan bewust werd, verloor hij enorm veel gewicht. Nadat mensen hem tien jaar lang vroegen hoe hij daarin geslaagd was, besloot hij er een boek over te schrijven en het te publiceren.

In het boek worden eerst de eetgewoonten van mensen met een normaal gewicht en van mensen met overgewicht tegenover elkaar gezet. Daarna schetst McBride hoe die tweede groep de eetgewoonten van de eerste groep geleidelijk aan kan overnemen. Diëters krijgen de opdracht vaak water te drinken, tot vijf keer per dag, minstens 7,5 uur per nacht te slapen en verwerkt en verpakt voedsel te vermijden. Aanbevolen voedselproducten zijn fruit, groenten, mager vlees, volkorenproducten en magere zuivelproducten. Koffie en thee hoef je niet te laten staan.

Drie tot vier keer lichaamsbeweging per week staat ook centraal bij McBrides dieet. Diëters hoeven niet meteen kilometers te gaan lopen of zwemmen, maar kleine bewegingsoefeningen die diëters tof vinden zijn al voldoende. Wandelen is al een heel goed begin, en ook spiertraining en yoga worden zeer sterk aanbevolen. In het boek staan bovendien veel tips, suggesties en recepten die een hulp kunnen zijn.

Gregg Mcbrides dieet houdt een voldoende dagelijkse hoeveelheid voedingswaarde in, samen met een beperking van calorieën en voldoende lichaamsbeweging. Ook komen bepaalde emotionele redenen waarom mensen zich overeten aan bod. Zijn dieetmethode heeft hem geholpen en kan ook anderen helpen, maar het is belangrijk te onthouden dat iedereen anders is en dat dit dieet niet geschikt is voor iedereen.

Pin It on Pinterest

Share This