Fitness

Krijg het bikinilijf dat jij verdient!

Over een paar maanden is het zomer. De tijd van de dikke pulls en lange broeken zijn bijna voorbij. Nu is het tijd om iets te doen aan het vet dat je opgestapeld hebt deze winter. In vier à vijf maanden tijd kan je hét perfecte bikinilijf hebben. Je moet natuurlijk wel even doorzetten en er vrij hard voor werken, maar als je het resultaat zal zien, ga je jezelf alleen maar dankbaar zijn. Om een mooi lijntje te krijgen, hoef je niet per se af te zien. Lees dit artikel en leer hoe je op een gezonde en toffe manier je lichaam strakker kunt krijgen en een aantal kilo’s kunt verliezen.

Deel 1 houd jezelf een doel voor ogen

Deel 1: houd jezelf een doel voor ogen

  • Bepaal voor jezelf wat je probleemzones zijn en wat je eraan wilt veranderen. Als je dat weet, kan je het juiste dieet kiezen en de juiste oefeningen. Stel jezelf de volgende vragen: wil ik gewicht verliezen? Hoe veel kilo’s wil ik verliezen? Wil ik spieren creëren? Ben ik gelukkig met mijn gewicht, maar wil ik gewoon een strakker lichaam?
  • Weeg jezelf en meet jezelf. Dat kan je helpen om je vooruitgang te meten. Vergeet niet dat als je spieren wilt creëren, dat dat voor extra gewicht zorgt. Als dat het geval is, focus je dan vooral op je afmetingen, en niet op je gewicht.
  • Neem een foto als je start met het dieet. Het helpt je om gemotiveerd te blijven, en je zal zo veel voldoening krijgen als je de foto vergelijkt met een foto van een paar maand later.
  • Koop een bikini die je doodgraag wilt en hang die op een zichtbare plaats!

Deel 2: gezond eten

  • Neem minder calorieën op. Dat is heel belangrijk al je probeert te vermageren. Onthoud dat als je alleen maar sport, je geen gewicht zult verliezen. Je zult absoluut iets aan je eetpatroon moeten veranderen als je wilt vermageren.
  • Eet veel groenten en fruit. Deze groenten zitten boordevol vitaminen en minderalen waardoor je de hele dag vol energie zult zitten. Eet wel maximum drie of vier stukken fruit per dag.
  • Eet magere proteïnen. Kalkoen, kip en vis bevatten weinig vet en veel eiwitten. Als je vegetarisch bent, probeer dan eens vegetarische burgers, tofu, of eet eitjes.
  • Drink minstens acht glazen water per dag. Het is uitermate belangrijk om gehydrateerd te blijven
  • Eet minder suikers. Lees de voedseletiketten en pas op van verborgen suikers in sausjes, dressings en brood.
  • Drink minder alcohol, of nog beter, drink geen alcohol meer. Als je jezelf toch niet kunt beheersen, drink dan wijn en geen grote cocktails of zware biersoorten met veel calorieën.

Deel 2 gezond eten

Deel 3: Doe aerobic

  • Doe drie à vijf keer per week een dertigtal minute cardio-oefeningen. Denk hierbij aan wandelen, lopen, joggen, fietsen, zwemmen… Deze oefeningen verbeteren je cardiovasculaire gezondheid en verhogen je metabolisme, zelfs nadat je gestopt bent met de oefeningen.
  • Kies oefeningen die je graag doet. Op die manier kan je ze langer volhouden
  • Ga naar de fitness en/of volg groepslessen. Als je betaalt om te gaan sporten, zal je sneller geneigd zijn ook daadwerkelijk uit je luie zetel te komen. Ook als je het moeilijk hebt om gemotiveerd te blijven, kunnen groepslessen je daarbij helpen.
  • Breng kleine veranderingen aan in je leven. Als je bijvoorbeeld geen tijd hebt om lange workouts te doen, maak het jezelf gemakkelijk en maak kleine aanpassingen om je dagelijks leven toch wat actiever te maken. Parkeer iets verder van je bestemming, wandel in het park of in het shoppingcenter voor enkele uren, poets het huis of doe andere huistaken waarbij je rechtop moet staan.

Deel 3 Doe aerobic

Deel 4: bewegen

  • Doe aan yoga, pilates of andere lenigheidsoefeningen. Deze zijn ideaal voor vrouwen die lenig willen blijven. Ze helpen ook om je houding en humeur te verbeteren.
  • Armen zijn belangrijk. Hef gewichtjes zo’n tien à twintigtal keer op de juiste manier op. Als je meer dan twintig keer na elkaar de gewichten kunt heffen, zijn de gewichten te licht voor jou. Omgekeerd geldt hetzelfde: als je minder dan tien keer kunt heffen, zijn de gewichten te zwaar voor jou. Doe ook push-ups. Als afwisseling kan je eens je knieën op de grond houden.
  • Kweek buikspieren. Doe geen crunches, want zij kunnen je tussenwervelschijven kapotmaken. Een betere oefening is planking. Als je aan planking doet, zorg er dan voor dat je je lichaam op één rechte lijn houdt en je heupen niet laat zakken. Oefen eens voor de spiegel om de juiste techniek te pakken te krijgen.
  • Kweek beenspieren. Doe squats, zij helpen je om je bips strak te houden.  De uitvalspas is ook een heel goede oefening om beenspieren te kweken. Houd halters in je beide armen vast voor extra gewicht. Je kunt ook gewoon gaan fietsen of een hometrainer kopen.

Deel 5: blijf gemotiveerd

  • Houd een voedsel- of sportdagboek bij. Mensen die een dagboek bijhouden, verliezen meer gewicht dan wie dat niet doet.
  • Sport met andere mensen. Je zult het leuker vinden en makkelijker gemotiveerd blijven tijdens je oefeningen. Zoek een vriend of familielid die naast je zijde kan fietsen of lopen. Sluit je aan bij groepsessies als je lid bent van een sportclub of zoek een personal trainer.
  • Zoek iemand die op hetzelfde niveau als jij zit en dezelfde doelen wilt bereiken. Als je er even door zit, kan je bij die persoon terecht om terug motivatie te vinden.

Tips

  • Niet alle oefeningen hoeven aan te voelen alsof je moet werken. Kies voor leuke activiteiten zoals shoppen! Een hele middag rondwandelen, kleren af- en aandoen, naar de bus rennen, zijn eigenlijk ook perfecte oefeningen.
  • Als je echt zin hebt in iets zoets en ongezond zoals popcorn als je naar de cinema gaat, doe het dan. Als je jezelf nooit een snack gunt, zal je veel sneller motivatie verliezen. Geef wel niet altijd toe aan je verlangens, maar af en toe mag je wel eens zondigen.
  • Eet gezond voedsel, zoals fruit, i.p.v. een ongezonde snack.
  • Verhonger jezelf niet! Dat kan gezondheidsproblemen veroorzaken.
  • Een goede tip is om je tv uit te zetten en te gaan wandelen.
  • Zorg ervoor dat je genoeg goedgezinde mensen om je heen hebt die je altijd zullen steunen en motiveren.
  • Wees niet te hard voor jezelf, dan zal je het meestal toch volhouden.
  • Zoek welke producten je zwakte zijn en vermijd alle plaatsen waar ze deze producten serveren.

Pin It on Pinterest

Share This