Lifestyle

Let op voor vloeibare calorieën!

Tijdens de warme zomermaanden koelen we al graag eens af met een verfrissende cocktail of ijsdrankjes. Maar wie op dieet is moet goed opletten, want ook in drankjes zitten soms enorm veel calorieën verborgen. Een lekker zoete cocktail is vaak niet het meeste gezonde drankje als je op je gewicht probeert te letten. Hier zijn vier tips om af te koelen met een heerlijk, maar tegelijk gezond drankje tijdens een hittegolf.

  • Speciale ijskoffie van bijvoorbeeld Starbucks bevat vaak meer calorieën dan je zou denken, meer dan 200 calorieën per drankje en 290 kcal als je er slagroom bij doet. Het bevat ook 4 gram vet, veel te veel om in een gezond maaltijdplan te passen dus. Ga liever voor gewone koffie op ijs gegoten en opteer voor vetarme melk om af te koelen.
  • Smoothies klinken gezond, maar zijn dit niet altijd. Ook al denk je dat een fruitsmoothie je veel van je nodige porties fruit verschaft, bevatten de drankjes vaak te veel suiker en calorieën door de yoghurt. Smoothies uit de winkelrekken kunnen tot ongeveer 344 kcal bevatten, terwijl je denkt dat je enkel maar fruit binnen krijgt. Kies voor het gezonde alternatief: maak je eigen smoothie door je favoriete fruitsoorten in de mixer te gooien. Laat yoghurt en ijs aan de kant staan en werk af met vetarme melk, soja- of kokosmelk.
  • De grootste boosdoener zijn de zoete, suikerachtige cocktails. Alcoholische drankjes gemend met frisdrank passen niet in een dieet. Zo kunnen limonadedrankjes 220 kcal bevatten en een margarita-cocktail 550 kcal. Witte wijn of light beer is de gezondste optie als je toch zin hebt in een alcoholische verfrissing.
  • Koop geen fruitsap in flesjes of brikjes uit de winkel, die bevatten veel toegevoegde suikers. Probeer meer fruit te eten dan te drinken. Door een stuk fruit te eten krijg je meer van de gezonde, natuurlijke voedingsstoffen binnen. Als je bijvoorbeeld een appelsien perst gaan veel vitamines verloren. De schil van fruit, zoals een appel, bevat ook veel vezels en voedingsstoffen.
  • Zoals met alles, drink je best ook alcoholische dranken met mate. Want ook al eet je niets, je krijgt toch een hele hoop calorieën, suiker en/of vet binnen. Als je dorst hebt, kies je nog altijd het best voor water. Verfrissend, het stilt de honger en geen extra calorieën!

 

Pin It on Pinterest

Share This