Fitness

Loop jezelf door de winter

Plots wordt het een tiental graden kouder en heb je minder zin om te gaan lopen. Je hebt nu het perfecte excuus om die loopsessie uit te stellen. Of je hebt niet de juiste warme kleren, of je vindt het te koud buiten, of het is te vroeg donker… Nochtans hoeven koude temperaturen je loopsessies niet per se tegen te houden. Volg de volgende strategieën om jezelf door de winter te lopen.

  • Blijf zichtbaar
    De gouden regel om tijdens de winter te gaan lopen is zichtbaar blijven. Als het donker wordt om 16u en je komt pas thuis van school of werk om 17u, is het geen optie om gewoonweg niet meer te gaan lopen. Het is bovendien erg gevaarlijk om zonder lichtjes of reflectoren de straat op te gaan. Zorg er dus altijd voor dat je felle kledij draagt met minstens 1 reflecterend bandje of reflecterend kledingstuk. Fluojasjes zijn ook altijd ok. Ze zijn misschien niet altijd even fashionable, maar ze zijn er om je veilig te houden.
  • Laagjes
    Het is heel belangrijk om warm gekleed te zijn. Het is inderdaad juist dat je na een tiental minuutjes intensief te lopen het warm krijgt, maar dat wil niet zeggen dat je in een topje naar buiten moet gaan als het maar 5 graden is. Draag dus verschillende laagjes vooraleer je het huis verlaat.
  • Hydratatie
    Water drinken blijft even belangrijk als in de zomer. Je bent misschien niet zo hard aan het zweten als op een warme zomerdag, maar je verliest nog steeds vocht. Als je niet genoeg water drinkt, kan er dehydratie optreden. Dit kan leiden tot krampen, hoofdpijn en vermoeidheid. Wacht niet tot je dorst hebt, want dan is het eigenlijk al te laat.

 

Pin It on Pinterest

Share This