Voeding

Lunch tips die je calorieën en geld besparen

Vaak kiezen we voor fastfood of voorverpakte maaltijden uit gebrek aan tijd over de middag. De kans is groot dat je te veel eet en uitgeeft aan deze belangrijke maaltijd. Je kan gezonder en goedkoper eten door je maaltijd op voorhand te bereiden en mee te brengen naar het werk of school. En nee, voorbereiden staat niet gelijk aan eindeloos in de keuken staan en veel kostbare tijd verliezen. Er zijn genoeg gemakkelijke en snelle tips, lees ze hier.

Gebruik restjes. Extra kip, vis, rijst, groentjes,… kunnen perfect gegeten worden als lunch de dag erna. Je kan zelf op voorhand al plannen om wat extra te maken zodat je wat kan meenemen naar je werk. Gebruik herbruikbare, gesloten potjes en vergeet geen mes en vork mee te nemen en je hebt een heerlijke, gezonde maaltijd die je minder kost dan een snelle hap op restaurant.

Sandwiches of brood blijven populaire lunch maaltijden om mee te nemen. Je kan beleggen met restjes kalkoen of gewoon light kaas en groentjes op je boterham te leggen. Voor variatie kan je eens een tortilla wrap proberen in de plaats van brood. Vul de wrap met hetzelfde beleg als wat je op een sandwich zou leggen. Breng nog een stuk fruit mee en je hebt een ultra-evenwichtige maaltijd voor ’s middags.

Soms heb je geen tijd om eten klaar te maken, akkoord. Zorg daarvoor dat je enkele producten in huis hebt die je snel van de plank kan nemen zoals vetvrije yoghurt, vetvrije kaas of platte kaas, graanrepen, vers fruit en tussendoortjes onder de 100 kcal. Je hoeft er geen gewoonte van te maken, maar als je echt geen tijd hebt kan een grab-and-go maaltijd van pas komen.

Als je een microgolfoven hebt op het werk kan je ingevroren eten meenemen van thuis of voorverpakte maaltijden van bedrijven gespecialiseerd in dieetmaaltijden. Er zitten wel wat meer bewaarmiddelen in dan in een verse maaltijd maar ze doen het nog steeds goed als gezonde maaltijd. Eet ook hierbij een stuk fruit en je lunch is weer geslaagd.

Pin It on Pinterest

Share This