Producten

Maak de perfecte salade deze zomer

Fruit en groenten zijn onmisbaar in een gezonde levensstijl en zorgen dat je je fit en gezond voelt. Als je gezond eet, is het niet abnormaal dat je soms echt zin kan hebben in een stuk fruit of een slaatje. Maar bij salades kan ook een addertje onder het gras zitten. Salade is gezond, maar wat je in je salade doet of erover giet, kan je dieet soms meer kwaad dan goed doen. Sommige dressings zijn echte caloriebommen en bevatten soms evenveel calorieën als frietjes. Lees hieronder de salade-tips en probeer ze gerust uit vanavond!

  • Begin met bladgroenten zoals saladeblaadjes, maar ook spinazie, spruitjes, broccoli en kool vallen onder deze categorie. Deze groenten bevatten enorm veel vitaminen en mineralen zoals vitamine C en foliumzuur (deze vitamine zou onder andere zorgen voor een beter bloedsomloop, minder kans op hart- en vaatziekten en wordt vaak aangeraden aan vrouwen die zwanger willen worden).
  • Zorg voor een groot kleurenpalet in je bord met groenten en fruit in je slaatje. Zo creëer je extra textuur, kleur en smaak in je maaltijd en krijg je meer vitaminen, vezels en mineralen binnen. Mix en match met groenten zoals paprika, tomaten, broccoli, rode bieten en wortels met fruitsoorten zoals bessen, ananas, appel en druifjes.
  • Voeg producten met veel eiwitten toe aan je salade om je langer gevuld te voelen. Kies voor bonen, mager vlees (zoals kalkoen, kip op tonijn) of ga voor vegetarische opties zoals tofu, een hard gekookte eitje of vetarme kwark.
  • Noten bevatten veel gezonde vetten en geven een knapperige toets aan je salade. Nog een voordeel van noten is de enorme variatie. Er is keuze tussen zonnebloempitten, pompoenzaden, walnoten, amandelnoten, lijnzaad en ga zo maar door.
  • Wees alert voor verborgen vetten in bepaalde toppings zoals broodcroutons, kaas, spek en roomsausjes.
  • De dressing kan je salade maken of breken. Sommige dressings bevatten veel te veel vet en calorieën. Ga voor de gezonde varianten met light-dressings of op basis van vetarme (Griekse) yoghurt. Lees ook altijd de etiketten van de dressing die je vindt in de supermarkt en let op de hoeveelheid vet per portie. Voeg een koffielepel dressing aan je salade toe en meng goed om minder te moeten gebruiken.

Pin It on Pinterest

Share This