Lifestyle

Manieren om je metabolisme te versnellen

Metabolisme versnellen is een belangrijk onderdeel bij het Weight Watchers dieet. Maar hoe snel je lichaam calorieën verbrandt, hangt af van verschillende factoren. Sommige mensen hebben gelijk en erven een snel metabolisme. Mannen verbranden meer calorieën dan vrouwen, zelfs in rust. Bij veel mensen vertraagt het metabolismeproces na de leeftijd van 40 jaar. Hoewel je geen controle hebt over je leeftijd, geslacht of genen, er zijn andere manieren om je metabolisme te versnellen. Deze lees je hier.

3(2)

Kweek spieren
Je lichaam verbrandt voortduren calorieën, zelfs wanneer je niets aan het doen bent. Toch verbranden mensen die meer spieren hebben meer calorieën. Een halve kilo spieren verbrandt gemiddeld 6 calorieën per dag, terwijl een halve kilo vet maar 2 calorieën verbrandt. Dat kleine verschil kan over een lange periode een groot verschil maken. Na een sessie van krachttraining, zijn je spieren in je lichaam geactiveerd, waardoor je metabolismeproces versnelt.

Sport meer
Door aan aerobics te doen, krijg niet echt veel spieren, maar je de uren na je workout werkt je metabolisme heel snel. Het is belangrijk om jezelf te kunnen pushen en om door te zetten. Oefeningen die veel energie van je vragen zorgen ervoor dat je metabolisme onmiddellijk heel veel versnelt, terwijl rustigere oefeningen dat iets minder snel doen. Ga de volgende keer voor een iets intensievere workout in de fitness of ga vaker joggen.

Water is je brandstof
Je lichaam heeft water nodig om calorieën te verbranden. Als je niet voldoende gehydrateerd bent, vertraagt je metabolisme. Probeer ook veel fruit en groenten te eten i.p.v. chips of koekjes.

Energiedrankjes
Sommige ingrediënten die in energiedrankjes zitten kunnen je metabolisme een boost geven. Ze zitten vol cafeïne waardoor de hoeveelheid energie in je lichaam stijgt. Helaas heeft het drankje ook neveneffecten. Zo kunnen ze leiden tot een hoge bloeddruk, angst en slaapproblemen. Er wordt aangeraden om geen energiedrankjes te geven aan kinderen en tieners.

Snack slim
Hoe vaker je eet, hoe sneller je gewicht verliest. Wanneer je grote maaltijden eet met weinig tijd ertussen, vertraagt je metabolisme. Als je een kleinere maaltijd of snack eet iedere 3 à 4 uur, blijft je metabolismeniveau op peil zodat je de hele dag door meer calorieën verbrandt. Studies hebben ook aangetoond dat mensen die regelmatig iets eten tussendoor, minder eten.

Eiwitten, eiwitten, eiwitten
Je lichaam verbrandt veel meer calorieën wanneer je eiwitten eet dan wanneer je vetten of koolhydraten eet. Als deel van een gebalanceerd dieet moet je koolhydraten vervangen door eiwitrijk voedsel dat je metabolisme tijdens de maaltijd doen versnellen. Onder eiwitrijke eten verstaan we rundvlees, kalkoen, vis, kip, tofoe, noten, bonen, eieren en zuivelvrije producten die weinig vet bevatten.

Drink zwarte koffie
Als je van koffie houdt, houd je hoogstwaarschijnlijk ook van de energie die het je geeft. Wanneer je je koffie-inname beperkt houdt, kan dit drankje op een korte termijn je metabolisme versnellen. Het is dankzij die cafeïne dat je je minder moe voelt en je langer vol kunt houden tijdens het sporten.

Groene thee
Als je groene thee drinkt, versnelt je metabolisme voor een aantal uur. Als je iedere dag twee tot vier kopjes thee drinkt, kan je lichaam zo’n 17% meer calorieën verbranden wanneer je sport.

Pin It on Pinterest

Share This