Lifestyle

Mentaal gezond zijn/worden

3

Methode 1: leer omgaan met stress

Train je lichaam
Wanneer je stress hebt, scheiden je hersenen hormonen af die je lichaam voorbereiden om te antwoorden op een bedreiging. Zwarte stress kan een zware impact hebben op je mentale gezondheid en kan ook fysieke symptomen vertonen. Een goede manier om te leren omgaan met stress is sporten. Sporten en fysieke activiteit kan je spieren doen ontspannen. Door te sporten wordt er ook endorfine aangemaakt. Die stof zorgt ervoor dat je je goed gaat voelen en je wordt er ook een pak rustiger van. Probeer verschillende activiteiten uit en kies er eentje uit waar jij gelukkig van wordt. Leuke voorbeeldjes zijn yoga, wandelen, dansen en sporten waar je hart van gaat kloppen. Wanneer je kampt met een stressgevoel, is het misschien wel verleidelijk om niet te sporten, maar de voordelen van het wel te doen, zijn ongelooflijk groot.

Slaap voldoende
Voldoende slapen zorgt ervoor dat je lichaam snel kan herstellen en je stress doet verminderen. Als je slaapt, werken je hersenen veel minder, en dat zorgt voor rust. Het is bovendien ook goed voor je spieren, want ook zij kunnen rusten na een dag te hebben gewerkt. Het is dus belangrijk dat je genoeg slaapt en dat de kwaliteit van je slaap ook goed is. Je wil bijvoorbeeld niet iedere 2 uur wakker worden omdat je gestoord wordt. Om stress te verminderen, moet je iedere nacht minstens 7 à 9 uur slapen. Probeer dit ook iedere dag vol te houden. Een regelmatig slaappatroon zorgt ook voor een regelmatig eetpatroon.

Beoefen mindful meditatie
Mindful meditateren leert je focussen op het heden: op wat is en niet op wat komen zal. Je kunt zo’n dertigtal minuten mediteren per dag. Zelfs die minuten kunnen grote veranderingen teweegbrengen in hoe je brein werkt. Het vermindert emotionele reactiviteit, angst en depressie. Zoek een plaats waar je niet gestoord kan worden en waar het rustig is. Zet je op zo’n comfortabel mogelijke manier en heb aandacht voor je gedachten. Laat ze gewoon je passeren en denk er niet bij na. Denk alleen aan het heden en heb aandacht voor je ademhaling. Besef wat je denkt, ziet en voelt en probeer te ontdekken waar er spanning zit in je lichaam. Erken je gedachten, emoties en zorgen die opkomen, en laat ze gaan. Als je gedachten ergens anders terechtkomen of je begint je opnieuw zorgen te maken, focus dan opnieuw je aandacht op je ademhaling.

Methode 2: bouw zelfvertrouwen op

Stel je innerlijke criticus in vraag
Je goed voelen over jezelf is heel belangrijk om je mentaal gezond te voelen. Je zorgen maken en negatieve gedachten hebben kan je doen afwijken van de gelukkige persoon die je normaal gezien bent. Twijfels over jezelf kunnen ook stresserend werken. Probeer volgende oefeningen uit om je innerlijke criticus te kalmeren en je zorgen te verzachten.
*Als je jezelf betrapt wanneer je je zorgen maakt en/of negatief over jezelf aan het denken bent, stel jezelf dan een aantal vragen. Bijvoorbeeld: is deze gedachte eigen aan mezelf? Is deze gedachte echt waar? Zou ik dit tegen iemand anders zeggen? De antwoorden op deze vragen kunnen vaak je zelftwijfels verminderen.
*Transformeer een negatieve gedachte naar een positieve. Je betrapt jezelf misschien terwijl je aan het denken bent “ik doe nooit iets goed”. Probeer deze gedachte te veranderen en denk eerder: “ik doe misschien niet altijd alles juist, maar soms doe ik wel dingen goed, het is ok dat ik soms niet alles juist doe, maar ik ben trots op wat ik wel kan doen!”.

Focus op je sterke punten
Wanneer je het even moeilijk hebt, focus dan op je kwaliteiten. Bijvoorbeeld, als je denkt “ik weet niet wat er zal gebeuren. Wat als er iets erg zal gebeuren?” , herinner jezelf dan aan je sterke punten. Je kunt tegen jezelf zeggen “ik weet niet wat er zal gebeuren, maar ik weet dat ik al erge dingen heb overwonnen in het verleden. Ik vertrouw dat ik, wat op me af zal komen, wel aan zal kunnen.”

Erkennen wat je waardeert aan jezelf zal je herinneren aan wat je waard bent 
Dit is belangrijk voor je mentale gezondheid. Je sterke punten erkennen kan je doen herinneren aan hoe sterk je bent. Het kan helpen om je gedachten over je sterke punten op te schrijven. Denk na over wat je sterk maakt, wat je voelt wanneer je je sterk voelt. Noteer vijf kwaliteiten van jezelf dat je ziet als sterke punten. Welke vind je belangrijk? En waarom?
Zelfbevestiging is een oefeningen waarbij je jezelf herinnert over hoe sterk je bent en door dingen op te schrijven die je bewondert aan jezelf. Als je regelmatig opnieuw leest wat je goed vind aan jezelf, kan dat een serieuze boost geven aan je zelfvertrouwen. Zeg luidop in de spiegel wat je leuk vindt aan jezelf. Doe dit meermaals per week en je zelfvertrouwen zal omhoog gaan. Een voorbeeld kan zijn: “Ik hou ervan hoe ik mijn vrienden behandel en ik ben blij dat ik zo’n goede vriend ben”.

Methode 4: behoud gezonde relaties

Herken de kenmerken van gezonde relaties
Sociale steun is heel belangrijk in tijden waarin je het moeilijk hebt. Vrienden, familie en collega’s kunnen je de emotionele steun bieden die je nodig hebt en je helpen wanneer je belangrijke en stressvolle beslissingen moet maken. Zorg dat volgende kenmerken zeker aanwezig zijn in de relaties die jij onderhoudt:
*vertrouwen;
*respect;
*iemand die kan luisteren;
*iemand die je alle vrijheid heeft die je nodig hebt.

Herken ook de kenmerken van ongezonde relaties
Helaas zijn sommige relaties ongezond of wordt er soms misbruik gemaakt van elkaar. Misbruik in relaties keert vaak terug onder fysiek of emotionele dwang. Hier zijn enkele kenmeren die aantonen dat de andere persoon misbruikt van je maakt.
*je publiekelijk vernederen
*overdreven kritisch zijn
*je negeren
*te vaak humeurig zijn
*geld gebruiken als een middel om je bij hem te houden
*bezitterig zijn
*extreem jaloers zijn

Beoordeel je relaties
Eens je begrijpt wat een (on)gezonde relatie is, wordt het tijd om te bepalen wat je sociale cirkel is en wie je in jouw cirkel wil. Denk na over welke relaties je de meeste steun bieden en welke je beter niet meer moet onderhouden. Gezonde relaties behouden draait niet alleen om het gedrag van anderen, het draait ook om jouw gedrag. Hier zijn enkele tips om gezonde relaties te behouden:
*leer wat zowel jij als je partner verwacht van een relatie.
*uit je noden en wees ook ontvankelijk voor de noden van de ander.
*wees je ervan bewust dat je nooit alle geluk in 1 relatie kunt vinden.
*maak compromissen en leer om te onderhandelen zodat je een oplossing vindt die jullie beiden aanstaat.

Pin It on Pinterest

Share This