Gewichtsverlies, Lifestyle

De misverstanden rond diëten in de vuilbak

Er bestaan veel fabeltjes en verschillende adviezen rond diëten. Wie echt wil afslanken raakt geleidelijk aan gedemotiveerd en weet niet meer wat te geloven. Maar niet alle adviezen zijn onbetrouwbaar. Er bestaan enkele gouden regeltjes die al jaren meegaan en die door vele internationale voedingsexperts zijn onderzocht en goedgekeurd. Lees hieronder de hoogtepunten en de meest betrouwbare tips van de experts.

  • Denk aan de 10%-methode. Om gewicht te verliezen moet je je gezondheid en fitheid verbeteren om effectief af te kunnen slanken.
    Als je 10% afvalt kan je gezondheid al aanzienlijk de hoogte in schieten. Iemand die dus 100 kg weegt en 10 kilo afvalt wordt dus al meteen een gezonder persoon. In de plaats van te focussen op die 25 kg die je wilt afvallen, denk je dus beter na over de 10%-methode. Je bent gemotiveerder zijn als je kleine stapjes neemt naar je doel toe.
  • Minder calorieën opnemen blijft de sleutel tot gewichtsverlies.
    Afhankelijk van je persoonlijke noden verminder je je dieet best met 500-1000 kcal per dag om 1 kilogram per week af te vallen. Je totale calorieopname moet verspreid zijn over de hele dag en begint bij het ontbijt. De meeste diëten focussen op een lagere vetinname maar er zijn ook diëten die focussen op de vermindering van koolhydraten, maar beide methodes zorgen voor dezelfde resultaten op lange termijn.
  • Let op je porties.
    Lees de labels op elk product dat je van plan bent om te eten. Let ook op de grootte van voorverpakte maaltijden en vervang eten met een hoge energiewaarde door lage energiewaarden in je porties. ‘Vast’ voedsel vervangen door ‘vloeibare’ maaltijden zoals shakes of repen kan helpen om af te geraken van die drang naar grote porties.
  • Stop met honger te lijden.
    Een gezonde levensstijl staat niet gelijk aan jezelf uithongeren. Een succesvol dieet is gebaseerd op een gezonde levensstijl op lange termijn. Je dieet niet om wat af te vallen maar om voor de rest van je leven gezond te leven, genoeg te sporten en bewust te eten.

Pin It on Pinterest

Share This