Fitness, Gewichtsverlies

De nieuwe fitnesstrends voor 2016

2014 was het jaar van de intervaltraining en in 2015 stond body weight training (trainen zonder toestellen) op nummer 1 in het lijstje van de populairste sporten. Die laatste zakt nu naar nummer 2 in de voorspellingen van 2016. De nieuwe nummer 1 is namelijk draagbare technologie . Klassieke sporten worden komend jaar van de troon gestoten door een nieuwe rage : sporttechnologie.

De nieuwe fitnesstrends voor 2016

Andere sporttrends die populairder zouden worden zijn o.a. lenigheidstraining en mobility rollers (cilindervormige voorwerpen waar je (meestal) je benen op steunt en zo krachtoefeningen uitvoert). Verschillende sportliefhebbers beweren dat zumba, pilates en indoor cycling hun beste tijd hebben gehad en deze sporten vallen buiten de top 20.

De voorspelde hype van 2016 is dus draagbare technologie. Hieronder vallen GPS-trackers, smart watches  die je hartslag, tempo en calorieverbranding meten, en een grote keuze aan sport gerelateerde apps  die je zelf installeert op je smartphone. Deze apps meten je eigen evolutie en je kan bijvoorbeeld je favoriete sporten opslaan. Enkele recente voorbeelden van deze technologische snufjes zijnde Apple Watch, de Jawbone en de Fitbit.

De oude kampioen die nu naar nummer twee is gezakt, body weight training of trainen op je eigen lichaamsgewicht, is eeuwenoud en zeer efficient omdat je weinig materiaal nodig hebt. Deze oefeningen bestaan voornamelijk uit push-up, sit-ups en alle mogelijke spieroefeningen die zorgen dat je je spiermassa opbouwt.

Intensieve intervaltraining bekleedt de derde plaats. Bij deze fitnesstrend sport je vooral zeer intensief en kort, gevolgd door een korte pauze waarna je de cyclus herhaalt. Vaak duurt dit maar rond 30 minuten.

Op de vierde plaats en enorm geliefd bij vele sporters is het gewichtheffen, krachttraining of liften. Velen denken dat gewichtheffen gelijkstaat aan krachtpatsers die halters van tientallen kilo’s tillen maar in werkelijkheid is deze sport toegankelijk voor iedereen. Je traint voornamelijk op de gekende  (en vaak onterecht gevreesde) toestellen in de gym met ijzeren ringen, platen en koorden aan. Ze zien er op het eerste gezicht misschien moeilijk en professioneel uit, maar eenmaal je doorhebt hoe ze werken, ben je er vaak niet meer van weg te slaan. Aarzel ook zeker nooit om hulp te vragen aan de fitnesscoach in je lokale gym. Ze zijn er om je te helpen !

Pin It on Pinterest

Share This