Producten

Ontcijfer elk voedseletiket met deze tips

Bevat het product dat je eet nu echt veel vezels? Is wat je eet echt transvetvrij? Als je het etiket kan lezen en begrijpen, weet je al veel meer over wat je nu echt binnen krijgt van voedingsstoffen. Zo weet je waar je te veel of te weinig van eet en zet je je dieet terug op de goede weg. Let op de volgende vier termen die je terugvindt op voedseletiketten.

  • portiegrootte: vele restaurants serveren veel te grote porties, maar toch eten we ons bord helemaal leeg. Zo krijgen we een verkeerd beeld van de hoeveelheden die we eigenlijk zouden mogen eten. Als ontbijt is 1 kommetje ontbijtgranen of muesli genoeg ook al vullen veel mensen twee of drie maal hun kommetje bij. Let daarom op de aangeraden portiegrootte op het etiket om je calorie-inname te beperken.
  • calorieën: als je bij de aangeraden portiegrootte het aantal calorieën raadpleegt, weet je ongeveer wat de basisrichtlijnen zijn. Een gezond tussendoortje moet ongeveer 100-200 kcal bevatten per portie. Een volwaardige maaltijd bestaat uit ongeveer 300-500 kcal. Houd bij hoeveel calorieën je opneemt en bekijk bij welke maaltijd je er te veel of te weinig eet. Je eetpatroon aanpassen door 500 kcal minder op te nemen kan je op weg zetten naar een gezonde levensstijl en gewichtsverlies.
  • 100% volkoren granen: volkoren granen zijn een hele verbetering op de geraffineerde, of verzadigde granen. Ze bevatten niet alleen veel vezels, maar ook antioxidanten en vitamines. Maar bevat een tarwebrood in de supermarkt echt genoeg volkoren granen? Lees het label en zoek naar de woorden ‘volkoren’ of ‘verzadigd’. Soms kan het etiket misleidend zijn door de woorden ‘tarwebloem’ of ‘gemalen tarwe’, waardoor het brood eigenlijk maar heel weinig goede granen bevat.
  • vezels: vezelrijk eten zorgt voor een vol gevoel en tegelijk eet je minder calorieën. Gemiddeld bevat een vezelrijk product 2,5 tot 5 gram vezels of soms zelfs meer. Je kunt ook een onderscheid vinden tussen oplosbare en onoplosbare vezels, maar beide vezels hebben een positieve invloed op je cholesterolgehalte en op je darmflora.

Let op deze termen als je in de supermarkt rondloopt en gezonde producten wilt kopen. Zo weet je wat je eet en zal je dieet een extra boost krijgen omdat je je meteen veel fitter zult voelen door deze gezonde voedingsstoffen.

Pin It on Pinterest

Share This