Lifestyle

Op gewicht blijven tijdens de feestdagen

De feestdagen komen eraan en daarmee gaan  vele feestjes en diners met meerdere gangen gepaard. Maar jij hebt het hele jaar hard je best gedaan om op je lijn en je voeding te letten dus wil je niet dat die moeite voor niets was.  Daarom geven we je hieronder wat tips om te zorgen dat je niet bijkomt tijdens die gezellige feestdagen.

Op gewicht blijven tijdens de feestdagen

Als je op restaurant gaat :

Vaak bestaat de maaltijd uit meerdere gangen en zijn er aangepaste wijnen. Als er geen vaste menu is opgesteld, kies je best vis, kip of kalkoen van de kaart. Gevogelte en vis bevatten namelijk de minste calorieën. Meestal worden er frietjes of kroketjes geserveerd maar vraag altijd na of je iets gezonder kan bestellen zoals gestoomde aardappelen of soms zelfs extra groentjes ter vervanging. Drink ook niet bij elke verschillende maaltijd een glas wijn maar wissel af met water of drink helemaal geen alcohol. Wanneer het dessert eraan komt, kan je meestal kiezen voor iets met fruit zoals een gezonde fruitsalade of een sorbetijsje. Als er geen echte gezonde optie is, weet dan dat een moelleux  440kcal bevat tegenover  de 290kcal in een portie crème brûllée .

Als je bij familie/vrienden gaat dineren :

Je vrienden en familie weten waarschijnlijk dat je al een heel jaar flink aan het diëten bent dus kan je gerust suggesties geven voor het kerstdiner. Vraag hen hier ook naar gevogelte en veel groentjes. Schep ook zelf je bord op zodat je kan beslissen hoeveel je neemt. Stel overigens voor om voor het dessert of voorgerecht te zorgen, zo kan je ze misschien overtuigen met je heerlijke caloriearme chocolademousse.

Als jij de gastvrouw bent :

Dit is nog steeds de gemakkelijkste optie. Je kookt wat je wilt en jij bepaalt hoeveel suiker en vet er in je gerechten zit.  Kies voor veel groentjes en fruit. Stoom of grill in plaats van te frituren of te bakken in boter. Serveer bijvoorbeeld gegrilde groenteschijfjes als aperitief ter vervanging van de veel te gezouten aardappelchips uit zakjes. Ga op zoek naar gerechten met weinig calorieën en serveer je gasten eens iets nieuws. Wedden dat ze volgend jaar opnieuw komen dineren !

Fijne feestdagen en vergeet niet te genieten ! Uiteindelijk heb je zo hard je best gedaan dit jaar dus gun jezelf gerust eens  een minder gezonde, smakelijke day-off.

Pin It on Pinterest

Share This