Voeding

Pittige pompoen met Aziatische groentes

Heb je zin om binnenkort je gezin of familie en kennissen te verrassen met een opmerkelijk en makkelijk te bereiden gerecht? Wat dacht je van pompoen? Probeer deze Aziatische variant eens. Je kunt het eten als vegetarisch hoofdgerecht, maar ook als bijgerecht.

Pittige pompoen met Aziatische groentes

Een korte toelichting over pompoenen

Voor veel mensen is de pompoen beslist geen dagelijkse groente, maar zijn populariteit neemt terecht toe. In dit gerecht maken we de pompoen klaar in de oven. De meest geschikte pompoensoorten hiervoor zijn ofwel de bekende oranje pompoen, ofwel de flespompoen, die men in de Verenigde Staten ‘butternut squash’ noemt. Beide pompoensoorten hoef je niet te schillen. De flespompoen heeft een lichte nootachtige smaak.

Lijst van ingrediënten

Voor een gerecht voor twee personen heb je het volgende nodig:

  • Een kleine oranje pompoen of een halve flespompoen van ongeveer 500-750 gram, in blokjes gesneden
  • Twee theelepels zonnebloemolie of een andere plantaardige olie
  • Een theelepel milde chilipoeder en een theelepel vijfkruidenpoeder
  • 175 gram broccoli, roosjes met dunne stelen
  • 175 gram in blokjes gehakte paksoi
  • Twee eetlepels sojasaus, niet te zout
  • Twee eetlepels rijstwijnazijn
  • Eén eetlepel honing
  • Eén limoen: de helft in partjes gesneden en het sap van de andere helft
  • Verse korianderblaadjes
  • Bereiding van de pompoen

Verwarm de over voor tot 200 of 220 graden. Ontpit de pompoen en snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Meng de blokjes in een kom met de olie en bestrooi ze met chilipoeder en de vijfkruidenpoeder. Blijf ze goed mengen en voeg een snufje zout toe en een theelepel zwarte peper. Spreid het mengsel in één laag uit in een braadslee en laat het in de oven 25 tot 30 minuten garen. De pompoen is gaar als het vruchtvlees zacht is en de randen gaan karameliseren.

Bereiding van de overige ingrediënten

Verhit je wok of een grote bakpan, ongeveer vijf minuten voordat de pompoen gaar is. Doe de broccoli in de pan en voeg twee eetlepels water toe. Na ongeveer twee tot drie minuten koken, kun je de paksoi, de soja, de azijn en de honing toevoegen. Kook het geheel nog twee tot drie minuten door, totdat de groente zacht en gaar geworden is. Voeg op het laatst het limoensap toe.

Opdienen

Neem twee borden en verdeel de pompoen en het groentemengsel uit de wok of pan over de borden. Voeg de partjes limoen toe en garneer je gerecht met korianderblaadjes. Kook de korianderblaadjes vooral niet mee; een groot deel van de frisse smaak gaat dan verloren. U kunt dit heerlijke gerecht zo eten, maar een niet te grote hoeveelheid rijst smaakt er ook uitstekend bij. Bon appetit!

Pin It on Pinterest

Share This