Gewichtsverlies, Producten

Het pompelmoesdieet: een goed voorbeeld

Het pompelmoesdieet is één van de populaire crashdiëten dat om de zoveel jaren terug opduikt. Het is een slecht dieet, waarbij veel te weinig calorieën en voedingswaarde worden ingenomen. Al na enkele dagen gaat je gezondheid erop achteruit dankzij dit dieet. Als je bovendien al gewicht verliest, is het doordat je lichaam minder water en minder spieren bevat, en een klein beetje minder vet. En het gewicht komt na het dieet sowieso terug.

Het pompelmoesdieet is ontstaan nadat de Amerikaanse Scripps Clinic een persverklaring aflegde en beweerde dat de pompelmoes vet doet verliezen. Dr. Ken Fujioka begon een twaalf weken durende studie, waarin hij van 100 mannen en vrouwen hun gewicht, metabolische factoren en insuline opvolgde. Gemiddeld verloren deelnemers die een halve pompelmoes bij elke maaltijd aten zo’n 1,63 kg en deelnemers die drie keer per dag pompelmoessap dronken 1,5 kg. Veel deelnemers verloren echter meer dan 4,5 kg.

Er zijn verschillende pompelmoesdiëten die de ronde gaan, maar veel van die beperken de inname van calorieën veel te sterk waardoor je je gezondheid in het gedrang kunt brengen. Een voorbeeld van een beter pompelmoesdieet is:

Je houdt je gedurende twee weken 12 dagen lang aan de volgende richtlijnen:

  • ONTBIJT
    Een halve pompelmoes of 1,2 dl pompelmoessap (zonder suiker)
    Twee eitjes en twee sneetjes spek
  • LUNCH
    Een halve pompelmoes of 1,2 dl pompelmoessap (zonder suiker)
    Vlees en salade
  • AVONDETEN
    Een halve pompelmoes of 1,2 dl pompelmoessap (zonder suiker)
    Vlees of vis
    Groenten (groene, gele of rode groenten gebakken in boter, met kruiden)
  • AVONDSNACK
    Een glas tomatensap of een glas magere melk
  • AANBEVOLEN GROENTEN
    Rode en groene uien, paprika, radijzen, komkommer, broccoli, spinazie, sla, kool, wortels, erwten
  • TE VERMIJDEN GROENTEN
    Witte uien, aardappelen, selder

Het pompelmoesdieet werkt alleen maar dankzij de beperking van de inname van calorieën, niet door de vrucht zelf. Pompelmoezen kunnen wel geïntegreerd worden in andere diëten voor hun gezondheidsvoordelen (ze bevatten veel vezels en vitamine C), maar let op dat je dieet niet te beperkend is en dat je nog genoeg voedingswaarde binnenkrijgt.

Pin It on Pinterest

Share This