Gewichtsverlies

Redenen waarom je geen gewicht verliest

Wanneer je gewicht aan het verliezen bent, vecht je lichaam terug. Je zal misschien eerst heel snel een aantal kilo’s verliezen zonder al te veel moeite te doen, maar na verloop van tijd zal je merken dat het steeds moeilijker en moeilijker wordt om af te vallen. Dit artikel somt een aantal redenen op waarom je geen gewicht meer verliest.

1

Misschien verlies je wil gewicht zonder dat je het weet?
Als je denkt op het punt te staan dat je geen gewicht meer kunt verliezen, is er nog geen reden om in paniek te raken. Het is normaal dat je voor een lange tijd hetzelfde gewicht ziet staan op je weegschaal. Dat betekent niet dat je geen vet verliest. Je gewicht kan nogal schommelen naargelang het voedsel dat je eet. Ook hormonen hebben een grote invloed op hoe veel water je lichaam bevat. Het is ook mogelijk om spieren bij te krijgen, terwijl je ook vet verliest. Dit is een veelvoorkomend fenomeen bij mensen die net beginnen sporten. Het is uiteraard iets goeds, want eigenlijk is vet verliezen de belangrijkste bron van gewichtsverlies.

Je houdt niet bij wat je aan het eten bent
Oplettendheid is zeer belangrijk wanneer je gewicht probeert te verliezen. Veel mensen hebben vaak helemaal geen idee van wat ze eigenlijk precies eten. Studies hebben aangetoond dat mensen die bijhouden wat ze precies eten, heel veel helpt om gewicht te verliezen. Een voedseldagboek kan dus de ideale oplossing zijn. Sommigen nemen ook foto’s van hun maaltijd.

Je eet niet voldoende eiwitten
Eiwitten is de belangrijkste voedingsstof die je lichaam nodig heeft om gewicht te verliezen. Het is belangrijk om bij je ontbijt voldoende eiwitten binnen te krijgen. Studies hebben aangetoond dat als je voldoende eiwitten tijdens je ontbijt inneemt, je overdag minder honger hebt en dus minder zult snacken. Het helpt ook om je metabolisme te verhogen en dus je energieniveau op peil te houden.


Error: Your Requested widget " enhancedtextwidget-3" is not in the widget list.
  • [do_widget_area sidebar-1]
    • [do_widget id="search-2"]
    • [do_widget id="text-2"]
    • [do_widget id="sociallyviral_recent_posts_widget-2"]
  • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-3"]
    • [do_widget id="enhancedtextwidget-2"]
  • [do_widget_area wp_inactive_widgets]

    Je eet te veel calorieën
    Een hoog percentage van de mensen die problemen hebben om gewicht te verliezen, eten te veel calorieën. Je denkt misschien dat dit niet voor jou geldt, maar hou in gedachten dat studies hebben aangetoond dat mensen vaak hun calorie-inname onderschatten. Als je geen gewicht verliest, zou je beter meer letten op het voedsel dat je eet, en hoe veel calorieën het voedsel bevat.

    Je heft geen gewichten
    Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om gewicht te verliezen is gewichten heffen. Op die manier kan je je spiermassa behouden. Het helpt ook om het metabolisme vertragingsproces tegen te gaan.

    Binge-eating
    Binge-eating is een neveneffect van diëten. Het betekent dat je heel snel grote porties voedsel verorbert, meer dan dat je lichaam nodig heeft. Dit is een groot probleem voor vele mensen die op dieet zijn. Sommigen eten te veel fastfood, terwijl anderen te veel gezond voedsel eten. Ook dat is niet goed, want je eet dan te veel calorieën. Zelfs 1 grote eetbui kan een hele week diëten verpesten.

    Je doet geen cardio-oefeningen
    Cardio-oefeningen zoals lopen, joggen, zwemmen… zijn de meeste doeltreffende manieren om je gezondheid te verbeteren. Ze zijn ook heel belangrijk als je gewicht en buikvet wil verliezen.

    Je drinkt nog steeds frisdrank en andere dranken die te veel suikers bevatten
    Drankjes die veel suiker bevatten zorgen voor veel extra vet. Onze hersenen laten ons niet minder eten omdat we drankjes drinken met veel calorieën. Het is belangrijk dat je hierbij niet alleen denkt aan cola en pepsi, maar andere dranken die zoals vitaminewater bevatten ook ontzettend veel suiker. Zelfs fruitdrankjes zijn problematisch. Het is beter da je die ook vermijdt als je gewicht wilt verliezen. Een glas fruitsap bevat evenveel suiker als verscheidene stukken fruit. Laat het fruitsap dus voortaan in de winkel en maak je fruitsap zelf klaar. Vers fruitsap is gelukkig wel nog gezond.

    Je slaapt niet voldoende
    Voldoende slapen is een van de belangrijkste dingen voor je fysieke en mentale gezondheid, alsook je gewicht. Studies hebben aangetoond dat mensen die weinig slapen een hoger risico hebben op obesitas. Volwassenen en kinderen die weinig slapen hebben zo’n 55% en 89% meer kans om overgewicht te krijgen.

    Je eet te veel
    Het is een mythe dat je gedurende de dag meer kleinere porties moet eten om je metabolisme te versneller en gewicht te verliezen. Studies hebben namelijk bewezen dat hoe vaak je eet per dag geen effect heeft op je vetverbranding of gewichtsverlies. Het is ook ongelooflijk vervelend om voedsel te maken en te eten de hele dag door.

    Je drinkt geen water
    Water drinken heeft wel degelijk voordelen als je gewicht wilt verliezen. In een studie hebben mensen die twaalf weken een halve liter water dronken voor hun maaltijd, 44% meer gewicht verloren dan mensen die dit niet deden. In slechts 90 minuten kan je 24 tot 30% meer calorieën verbranden door water te drinken.

    Je drinkt te veel alcoholische dranken
    Als je graag eens wat drinkt, maat toch gewicht wilt verliezen, is het beter om voortaan sterke drank te drinken zoals wodka, gemixt met een drankje waar geen calorieën inzitten. Bier, wijn en alcoholdrankjes die suiker bevatten, bevatten te veel calorieën. Toch hebben studies aangetoond dat alcohol niet altijd tot gewichtstoename leidt. Als je slechts af en toe een glaasje drinkt, zou dat geen drama zijn.

    Je eet niet mindful
    Mindful eten is een van ’s werelds meest belangrijkste technieken om gewicht te verliezen. Wat houdt het eigenlijk in? Het betekent dat je eet zonder afleidingen, geniet van wat je eet, rustig kauwt en echt proberen smaken wat je nu juist eet. Ontzettend veel studies hebben bewezen dat mindful eten een grote impact kan hebben op je gezondheid en gewicht. Je verliest gewicht en je eet ook minder vaak. Hier zijn enkele tips om mindful te leren eten:
    – eet zonder afleidingen: jij en je eten aan tafel;
    – eet traag en kauw voldoende op je voedsel. Probeer je bewust te zijn van de kleuren, smaken en textuur;
    – wanneer je voelt dat je nog een portie wil nemen, drink dan een groot glas water en stop met eten.

    Pin It on Pinterest

    Share This