Lifestyle

Stress en afslanken ; maakt stress je dik ?

Ons lichaam beschermt zichzelf tegen stress door het hormoon cortisol. Te veel stress zorgt voor een grote aanmaak van dit hormoon en dit is vaak nefast voor je mentale en fysieke gezondheid. Wetenschapper ontdekten onlangs dat vrouwen die veel stress ervaren en meer cortisol aanmaken, vaker last hebben van overtollig vet en dat vooral rond de buikzone. Gezond leven, sporten en genoeg ontspannen helpen je cortisollevel te verlagen.

Je systeem reageert op stress met een soort overlevingsprincipe of een alarmbelletje in je lichaam. Wanneer dit systeem is geactiveerd, voelt je lichaam zich bedreigd door de overvloed aan stress en cortisol. Je hartslag versnelt, je bloeddruk stijgt en je energievoorraad klimt. Cortisol is hét stresshormoon bij uitstek en doet de suikerwaarden in je bloed stijgen. Dit kan ervoor zorgen dat je honger krijgt. Stress heeft dus een direct effect op wat en hoeveel je eet.

Om je stress te beheren en te controleren is het belangrijk om genoeg te ontspannen. Ten eerste moet je zorgen dat je de juiste ademtechnieken leert. Volg een meditatieles of yoga. Mediteren helpt je juist te ademen en te ontspannen. Ten tweede moet je zeker genoeg slapen, gemiddeld zeven tot negen uur slaap. Tijdens je nachtrust herstelt je lichaam de schade en zoekt het opnieuw een evenwicht voor je hormoonbalans. Als je te weinig slaapt, bestaat de kans dat je dus opstaat met dezelfde stress van de dag ervoor. Ten derde is te hard trainen of sporten ook slecht voor je stresslevels. Vergeet daarom niet om rustdagen in te lassen om de 2 dagen. Zo kan je lichaam, en ook je spiermassa, herstellen.

Je kan nog steeds bewegen op deze rustdagen maar hou het bij een korte wandeling of een rustige sport zoals pilates. Als laatste bestaan er cortisol-afbrekende voedingsmiddelen. Etenswaren die omega-3 vetten, magnesium en vitamine C bevatten verlagen de cortisollevels. Enkele voorbeelden hiervan zijn vette vis, walnoten en zwarte thee. Ook muziek, een massage en zelfs eens goed uitwenen kan je cortisol weer op een normaal niveau brengen en gaat dus extreme vetopslag tegen.

Pin It on Pinterest

Share This